Herbouw? Van een 200x50x70

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sammertje
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2019 21:11

Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Sammertje »

Hallo allemaal.

Ik heb dus vanaf vanmiddag een bak van 200x70x50 bij mij binnen staan. De vorige eigenaar moest er van af vanwege een verhuizing. Dus redelijk goedkoop aan kunnen komen. Nu is met het transport een zijplaat beschadigd. Deze moet vervangen worden. Mijn eerste reactie toen ik het zag was dat ik hem wel weg kon gooien. Toen ben ik op onderzoek uitgegaan en kwam er achter dat het als je het op de juiste manier doet en met een beetje geduld, je de ruit goed kunt vervangen.
Dat gaf me weer een beetje hoop.
Vanmiddag dus maar met een paar sterke mannen de trap op met dat ding. Ik woon 1 hoog. Dus dat was een aardige beur!


Afbeelding


Daar staat hij dan. Op 2 tafels. Dit ga ik nog verstevigen. Volledig aftimmeren met hout en de nodige verbindingen erin. Hier komen ook filter e.d. te staan. Dus ik zit nog te denken om 1 kastje geluidsdicht te maken. De reden dat hij zo laag staat is omdat ik een dochter van 10 en een dochter van 2 heb. Zo kunnen ze er mooi recht in kijken. En ze zijn er gek op!


Afbeelding

Afbeelding


Dit zijn de beschadigingen. Jammer maar helaas.
Plan is om deze met een dun ijzerdraadje los te halen. Dan de kit volledig te verwijderen. Ontvetten. Kit en nieuwe ruit erin en een paar dagen wachten. Nu klinkt dit allemaal zo makkelijk. En ws zijn er 100 man voor mij geweest die er zo over dachten. Maar ik denk dat ik die bak toch een paar keer ga vervloeken. Even naar buiten voor een sigaretje. Spijt hebben dat ik hem toch naar boven heb gehaald. Maar hij staat hier nu. En nu is het een doel geworden. Hij gaat gerepareerd worden. Opnieuw ingericht worden en er gaat vis in zwemmen.

De vorige eigenaar had er een lichtkap boven hangen met 100 led spotjes wat ik denk dat dit nogal veel is. Hij had hem zelf gemaakt en alle draden hingen er los bij. Levensgevaarlijk. Als hij wou voeren moest heel de kap omhoog.
Dus ook een nieuwe kap met minder led spots erin. En ook kleuren leds. Netjes afwerken en kitten zodat er geen vocht bij kan komen. En met een voerluikje.




Afbeelding


Feedback en tips zijn welkom!!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Linda »

Mooi project!

Ik heb helaas geen tips voor het vervangen van de ruit..

Wanneer je gaat inrichten en vissen gaat uitzoeken laat maar weten 😋

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sammertje
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2019 21:11

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Sammertje »

Nou we zijn begonnen. Het blijkt een nog groter werk te zijn dan ik van tevoren dacht. Ik wist dat het veel werk zou zijn. En misschien komt het ook wel omdat ik het nu goed wil aanpakken. Niet half zeg maar.

Hier heb ik tegenaan gekeken


Afbeelding

Afbeelding

Ziet er uit he?

Tip van mijn collega: Neem de waterstofzuiger mee. Dat was een goede tip zeg! Niks met doekje klooien.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Na het wassen is er wel wat kalk aan de bovenkant, en aanslag op de voorkant achter gebleven. Dit kan ik weg krijgen met een fijn staalwol sponsje. Tis wel even poets werk. Maarja, ben er aan begonnen he. Aan de rechterkant van de foto kun je al een stukje zien wat schoon is.

Morgen gaat de zijruit eruit. Ben benieuwd of dat idd zo makkelijk gaat.
Ik kwam ergens tegen dat als je een zijkant moest vervangen dat je hem dan helemaal uit elkaar moet halen. Omdat oude en nieuwe kit niet samen zouden gaan. Maar mijn nieuwe kit, komt toch niet in aanraking met oude kit? Die verwijder ik helemaal.

Nog een andere vraag. Hoe zit dat met vloerbelasting? Ik woon op 1 hoog. Van die betonnen platen als ondervloer. Dat zal toch wel goed gaan zeker?

Nou morgen meer foto's!!!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Linda »

Op beton moet dat wel goed gaan toch? Ben geen bouwkundige😅

Je hebt er nog een kluif aan. Maar dan des te meer eer van je werk straks.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sammertje
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2019 21:11

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Sammertje »

Ok. Ik heb jullie hulp nodig!!

Ik ben nu al een poos bezig om die kapotte zijruit eruit / los te krijgen. Alleen lukt dit voor geen meter.
Kom er met een stanleymes niet tussen, en ook niet met een ijzerdraad. Mesje is nog geen mm dik. Dus eigenlijk zou hij ertussen moeten passen.
Kan het soms zijn dat de bak toch gelijmd zit?
Dat dat vanaf een bepaalde maat gedaan word?

Of iemand nog met tips????

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Linda »

Ik durf het je helaas niet te zeggen.
Ik weet niet waar je woont maar misschien zit er een aquarium speciaalzaak in je buurt? De maanvis in Nijmegen maakt ook zelf bakken misschien kun je die eens bellen?

Gebruikersavatar

beni
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:27
Locatie: Tienen

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door beni »

Heb je al eens geprobeerd met een dunne gitaar snaar? Wel oppassen die dingen snijden meer dan siliconen
Greetz
Beni

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sammertje
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2019 21:11

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Sammertje »

Ben een beetje ten einde raad....

Heb nu echt van alles geprobeerd, maar krijg de ruit niet los.

Met een mesje niet. Komt er niet tussen.
Met een draad niet. Maakt niet uit wat voor draad. Snijd in het glas een stukje. Maar meer niet.
Warm gestookt. Ook daar ging het niet beter mee.

Iemand nog tips?
Zou ik de bak bv in kunnen korten?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Muppet1987 »

Ik kan me niet voorstellen dat er kit is gebruikt in je bak. Uitgeharde kit moet namelijk gewoon met een stanleymes of glaskrabber te verwijderen zijn. Heb je een detailfoto? Van nóg dichterbij? Ik kan het niet goed zien!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sammertje
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2019 21:11

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Sammertje »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het zijn niet heel mooie foto's. Telefoon.....

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Muppet1987 »

Ik kan er niet zoveel van maken. Ik zou als ik jou was naar een aquarium speciaalzaak gaan. Misschien kan je hem inderdaad inkorten ofzo, maar volgens mij ben je dan op slopershoogte....ik zie trouwens ook dat de bak naast een deur staat? Meestal raden ze dat af, omdat de vissen schrikken bij het open- en dichtgaan van de deur. Teveel activiteit zeg maar. Wellicht kan je één zijde zwart oid maken?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sammertje
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2019 21:11

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Sammertje »

“Waanzin is steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten”



Afbeelding

Afbeelding



Hij is er uit hoor!!!!
Nu schoonmaken....

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door tobyderks »

Aah fijn dat het is gelukt! Dan kun je nu ook verder.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door Muppet1987 »

Nou zeg! Zomaar?? Fijn voor je! Kan de grote schoonmaak beginnen...

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Herbouw? Van een 200x50x70

Bericht door OlliePindakaas »

En resultaat? Wat heb je erzelf van geleerd? Ik ga binnenkort ook mijn kit vervangen, dus ik leer graag mee.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”