Aquarium, hout en steigerstelling

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Aquarium, hout en steigerstelling

Bericht door OlliePindakaas »

Beste,

Voor mijn studeerkamer komt er sowieso een boekenkast (+/- 300x40x240 [LxDxH]). Deze wordt gemaakt van steigerkokers (vierkante buizen), waarop de nodige houtenplanken worden gelegd. Hoewel ik al een aquarium van 360L hierin heb gepland, ben ik opnieuw gaan kijken voor een grotere bak; het huidige aquarium wordt dan de bioloog. Het aqiarium+bioloog wordt opgezet in de korte zijde van het L-profiel. Gezien mijn woonst, wordt ik wel beperkt in de maten. Een bestaand aquarium mag maximaal 190x80x60 (LxDxH) zijn, anders past hij niet door de nodige deuren en/of draaipunten; een meubel lift is te veel van het goede.

Om alles rustig in elkaar over te lopen, ben ik op zoek naar één geschikte houtsoort. Dus voor zowel de aquariumkap, als voor de houten planken in de boekenkast. Welk houtsoort kan ik het beste gebruiken voor dit project? Of is het toch handig om verschillende soorten hout te gebruiken?

Dus concreet mijn vraag: Welke houtsoort(en) kan ik het beste gebruiken voor dit project?
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Aquarium, hout en steigerstelling

Bericht door OlliePindakaas »

Ondertussen heb ik al het nodige uitgedacht en visueel proberen te werken via SketchUp. Daar zitten zeker nog wat foutjes in.

Hieronder de L-kast met enkel het frame, al dan wel direct geplaatst in de kamer met deur. De witte vlakjes zijn de koppelingen die ik nodig heb, die grofweg dezelfde kleur hebben als de kokers. Vandaar dat deze bewust wit zijn gelaten, zodat ik straks idd alle nodige koppelingen bestel.
Afbeelding
Het linker gedeelte is de boekenkast, met vooral de volgende maten:
Kokers zelf: 25x25x1.5mm
Poten: 25x25x100mm
Liggers in de lengte: 25x25x800mm
Liggers in de diepte: 25x25x400mm
Staanders: 25x25x400 mm
Opnieuw, voor de rust is er gekozen om ongeveer dezelfde set maten te gebruiken. Ivm het ander aquarium is er kozen om vooral te werken met de tafel van 400mm, de poten daar gelaten.


Hieronder de L-kast met liggende planken, aquarium (boven) en bioloog (onder). Opnieuw, het is ter indicatie, zowel aquarium, dikte van de planken, etc. Vandaar dat de nodige deurtjes er nog niet in staan, wél de latjes voor het aquarium.
Afbeelding
Het rechter gedeelte is dan het aquarium gedeelte, waar opnieuw zoveel mogelijk wordt gewerkt met de tafel van 400mm. Voor de buitenkant dan althans, want de bioloog is 120x50x60cm (+/- 360L). Het aquarium wordt wél zoveel mogelijk rechts/uit de kast gehouden, zodat de inhoud zoveel mogelijk zichtbaar is.

Het rechter stuk bestaat uit twee lengte van kokers. De langste liggers zijn 25x25x800mm en de kortste liggers zijn 25x25x400mm. Met de koppeling er bij (25x25x25) is er maximaal 1225mm/122,5cm zichtbaar van het aquarium. Het ander gedeelte van het aquarium verdwijnt dus in de kast, maar heb ik zo wél de mogelijkheid om het nodige daarin weg te werken.

Hopelijk is alles een beetje duidelijk. Want veel zal in de praktijk wel weer anders zijn...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Aquarium, hout en steigerstelling

Bericht door Kevin »

Wat een mooi project man. Ik zou adviseren het zelfde hout te gebruiken voor een egale look. Alles wat in de buurt van water komt zou je kunnen lakken of beter nog met epoxy behandelen. Dan ben je zeker waterbestendig.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Aquarium, hout en steigerstelling

Bericht door OlliePindakaas »

Bedankt voor het enthousiasme.

Ondertussen heb ik er een nachtje over geslapen, en het nodige verwerkt tot dit:
Afbeelding

Er zijn idd wat dingen gewijzigd:
  1. De houten omlijsting in het aquarium-gedeelte is realistischer gemaakt. Zoals de kap/plinten, die nu een hoogte hebben van 80mm. De onderste lijkt dikker, maar het aquarium gaat ook op een houten plank liggen, die het gewicht door verdeeld naar de buizen. Dus 'eigenlijk' heeft de onderste plint een 'hoogte' van 100mm.
  2. Ook is er meer ruimte boven het aquarium gemaakt, zodat er eenvoudiger kan worden geraakt in de achter onder hoek.
  3. Verder zijn er twee liggers én één staander weggehaald uit het boekenkast-gedeelte, om toch ook daar het aqarium zichtbaar te hebben. Tevens is er zo een 'etalage' gemaakt voor hogere boeken en andere objecten.
  4. Tenslotte heb ik de ruimte realistischer gemaakt, door de muren van de studeerkamer meer weer te geven. Zo ontstaat er hopelijk een praktisch ruimtegevoel. Daarom heb ik ook gelijk mijn bureau erbij geplaatst. Echter is de deur rechts weggevallen.
Wel dub ik er over om deze kast minimalistisch op te bouwen, dus al het overbodige weg te halen. Daarbij denk ik aan de 'losse' staander onder het aquarium. De bak wordt namelijk intern duidelijk gedragen, zie daarvoor de afbeeldingen in mijn vorige post.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium, hout en steigerstelling

Bericht door Linda »

Wauw wat een project! Ik heb er geen kennis van en kan je ook niet helpen met tips, maar ik ga je wel in de gaten houden. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Aquarium, hout en steigerstelling

Bericht door OlliePindakaas »

Oeps, door mijn photobuckter te orderen, zijn de bovenste afbeelding-links verbroken. Hum, ze zijn toch niet meer nodig...

Ondertussen ben ik toch moeten gaan voor een kleinere bak. Dan maar een paludarium erboven. Door de eheim 2217 op de uitlaat te vertakken naar aquarium (onder) én het paludarium (boven), waarbij het water van deze overloopt in het aquarium eronder. Met een gespleten vivarium tot gevolg. Op deze wijze hoop ik ook in het paludarium levendvoedsel te kweken voor de vissen (daphinas, etc), maar dat is voor een andere thread.

Dan eindelijk de afbeelding
Afbeelding
In het linker gedeelte, de boekenkast gedeelte, zal wellicht smallere doch meer kolommen komen, om de ganse muur op te vullen met een boeken-vivarium-kast...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”