Epoxy DIY achterwand nodig?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Epoxy DIY achterwand nodig?

Bericht door Grimfilth »

Ik ben verschillende artikelen gaan lezen omdat ik binnenkort een groter aquarium neem en hier een achterwand voor wil maken. Het internet barst van adviezen, maar het is mij niet duidelijk waarom 2 componenten epoxy coating wordt gebruikt. Kan iemand mij dit uitleggen? Want er zijn ook genoeg artikelen van mensen die helemaal geen epoxy hebben gebruikt, en de kleurstof simpelweg bij de tegellijm hebben gedaan.

De reden waarom ik me dit afvraag, is omdat mijn panaques (L190 en LDA31) zonder enige moeite de verf op de achterwanden hebben afgevreten, en ik heb liever niet dat ze epoxy rommel en verf binnen krijgen. En op de standaard juwel achterwanden zit ook geen epoxy..

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Epoxy DIY achterwand nodig?

Bericht door stylz »

Epoxy doet 2 dingen het zorgt dat je vissen je achter wand niet afschrappen en voorkomt ook dat je achterwand oplost in je water.

epoxy is als het eenmaal uitgehard is volledig inert dus zalfs al krijgen je vissen er wat af wat niet lukt, doet het verder niets.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Epoxy DIY achterwand nodig?

Bericht door AquaInfo »

Zoals Stylz al zegt....het beschermt de achterwand tegen de vissen en zorgt ervoor dat ze geen tegellijm en verf binnen krijgen. De epoxy vormt een keiharde laag die eenmaal uitgehard niets meer doet. Zeker bij Panaques zou ik eerder wel dan geen epoxy gebruiken.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”