Zelfbouw aquarium van Gerrit.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gerritspaan
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 aug 2015 14:11

Zelfbouw aquarium van Gerrit.

Bericht door gerritspaan »

Ik heb 2 plekken waar ik mn nieuwe aquarium kwijt kan (dus geen 2 bakken :mrgreen: ) in de woonkamer,
De eerste plek is waar je hem van alle kanten mooi kunt zien. Hier zit dan wel heel veel werk in oa een schoorsteenmantel slopen en het word een bak met redelijk veel hoeken( denk +/- 800 ltr) en ongeveer 40 cm vd grond. En daar moet ik heel veel zelf doen, mn eerste keer :?
De tweede optie is een bak die je kant en klaar kunt kopen maar die komt dan op een plek te staan waar je er echt voor moet gaan zitten maar daar kan wel een bak staan van maximaal 225×70×70.

Wat zouden jullie doen

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door Elwin »

Waar heb je het minste zonlicht?

:vis:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gerritspaan
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 aug 2015 14:11

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door gerritspaan »

Als ik zo kijk zal het elkaar weinig uitmaken, de bakken zullen geen rechtstreeks zonlicht krijgen misschien een laagstaand winterzonnetje. Ik ben bang dat ik spijt krijg als ik niet vanaf de bank naar mn bak kan kijken, maar ik zie een beetje tegen al de problemen op die om de hoek komen kijken als je alles zelf moet uitzoeken. Straks staat er een grote algenbak omdat ik iets niet goed gedaan heb en die kans is bij een kant en klare bak iets minder groot denk ik. Maar de voldoening is veel groter als je het zelf gedaan hebt.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door Linda »

Als dit je eerste bak is..Zou ik het niet té rigoureus aanpakken denk ik...Kijk eerst wat je ervan vindt en dan kun je altijd nog beslissen om de halve woonkamer te verbouwen :mrgreen:
Maar ik weet uit ervaring dat je er meer plezier van hebt als je er vanaf de bank naar kunt kijken..

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door stylz »

gerritspaan schreef:Als ik zo kijk zal het elkaar weinig uitmaken, de bakken zullen geen rechtstreeks zonlicht krijgen misschien een laagstaand winterzonnetje. Ik ben bang dat ik spijt krijg als ik niet vanaf de bank naar mn bak kan kijken, maar ik zie een beetje tegen al de problemen op die om de hoek komen kijken als je alles zelf moet uitzoeken. Straks staat er een grote algenbak omdat ik iets niet goed gedaan heb en die kans is bij een kant en klare bak iets minder groot denk ik. Maar de voldoening is veel groter als je het zelf gedaan hebt.
gerrit,

Ik ben dit totaal niet met je eens:
in de eerste plaats denk ik dat je een bak moet zetten waar je hem zelf het mooist vind uitkomen.
in de tweede plaays heeft een algen vrije bak vooral met jou te maken en niets met of een bak kant en klaar is.

je mag bij mij komen kijken naar mijn bak, alles zelf gedaan, dat kan jij ook.

Maar er zijn ook bouwers die een bak ter plaatse in elkaar plakken in volglas waarvoor je alleen de boel kaal moet opleveren.
denk goed na want denk niet dat je vrouw je een tweede kans geeft :) er is hier op het forum zat hulp :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gerritspaan
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 aug 2015 14:11

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door gerritspaan »

Je hebt gelijk stylz dat heb ik niet goed gezegd maar het was meer zo bedoeld dat ik dan minder zorgen had over de lichtkap en de plaats van de overlopen en waar de gaten moesten komen.
Want ik zat te denken hoe ik het model moest omschrijven maar een hoekige C komt het dichtst in de buurt denk ik. Dus er komt wel 1 of meerdere naden in de bodemplaat.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door stylz »

Naden maken een aquarium in dit geval sterker, volglas kan goed met naden in de bodem, in hout gaat het ook prima, je lamineert desnoods 2 multiplex platen :)

Ik hou overlopen het liefst aan een kant, ik neem dus aan dat je met een bioloog wil gaan werken, op zich is dat een goede keuze.
Met stroming zou ik niet alle stroming door het bioloog gooien, dan krijg je alleen maar extra herrie, 1 a 2 x de bak inhoud per uur is zat.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gerritspaan
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 aug 2015 14:11

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door gerritspaan »

Heb ik met dit model niet te veel last van dode hoeken of moet ik dit opvangen met de uitstromers of is bodemafzuiging dan iets om over na te denken

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door stylz »

bodem afzuiging heeft zo zijn voordelen, ik werk zelf met een HMF en een overloop zelfde effect, ik heb een HMF omdat ik ook garnalen wil houden.

Met een bodem afzuig is dat lastiger, denk nu ook al vast na hoe je water wil verversen, dat komt toch en met een of 2 aanpassingen bespaar je je zelf een hoop gesleep met emmers
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gerritspaan
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 aug 2015 14:11

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door gerritspaan »

Ik had eigenlijk in mn hoofd om zo een gardena ding te kopen voor je tuin sproeien en die op mn bioloog aan te sluiten en dan elke dag een bepaald percentage te verversen en dan ook via de bioloog afvoeren naar het riool.
Alleen zou dat schone water dan niet gelijk in het riool lopen.
Of moet ik het verse water rechtstreeks in mn aquarium sproeien

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door stylz »

Dagelijks verversen heeft in mijn ogen geen zin, daarmee doe je feitelijk niets, wat ik doe is weekelijks even fiter af,
bak leeg trekken tot 50 % naar het riool en weer vullen alles bij elkaar duurt dat iets van 3 uur.
in die tijd doe ik mn onderhoud.
gardena sproei koppen zijn ideaal en kunnen direct in je aquarium, er is ook een aansluitstuk waarmee je kan aansluiten op elke mengkraan dus gelijk water op temperatuur kan toe dienen.

ik volg de EI methode dus ververs in een keer 50% per week, er zijn andere methode.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gerritspaan
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 aug 2015 14:11

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door gerritspaan »

Ik bedoel eigenlijk zo'n gardenacomputer die kun je toch helemaal instellen wanneer hij water moet geven.
Ik kan mn bioloog toch niet stil zetten zal dus ook moeten nadenken om hem rond te kunnen pompen. Maar eerst moet het bakje er staan. Ik moet denk ik wel de bak op een balklaag zetten he en niet op een plaat en dan op de koude beton. Anders kun je er helemaal niet onderkomen. Kan natuurlijk alles vanaf de achterkant bedienen zoals invoer en uitvoer van buizen en kabels

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door stylz »

gerritspaan schreef:Ik bedoel eigenlijk zo'n gardenacomputer die kun je toch helemaal instellen wanneer hij water moet geven.
Ik kan mn bioloog toch niet stil zetten zal dus ook moeten nadenken om hem rond te kunnen pompen. Maar eerst moet het bakje er staan. Ik moet denk ik wel de bak op een balklaag zetten he en niet op een plaat en dan op de koude beton. Anders kun je er helemaal niet onderkomen. Kan natuurlijk alles vanaf de achterkant bedienen zoals invoer en uitvoer van buizen en kabels
Voor mij is verversen op dagelijkse basis niet zinvol maar alleen water verspilling, je doet niets aan je concentraties.
Met een weekelijkse verversing waarbij je 50% ververst doe je dat wel.
een bioloog kan je prima intern zetten gewoon wat pvc pijp er op en je laat je pomp terug pompen in het eerste vak.
Ik heb zelf een extern filter maar zet dat gewoon 3 uur af, nooit enig probleem.
Als je voor pvc kranen kijkt neem die van VDL met een 2 zijde wartels, je hebt ze ook met aan een kant wartels maar die gaan in mijn ervaring steeds vast zitten.
Mijn aquarium staat tegen de muur of eigenlijk er deels in, ik bedien ook alles van achteren.
ik heb bewust de keuze gemaakt om op Ytong blokken te gaan staan, ik kan er dus niet onder, maar met een stalen frame kan dat wel, een plaat er onder helpt met gewicht verdelen
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gerritspaan
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 aug 2015 14:11

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door gerritspaan »

stylz schreef:Naden maken een aquarium in dit geval sterker, volglas kan goed met naden in de bodem, in hout gaat het ook prima, je lamineert desnoods 2 multiplex platen :)
Wat bedoel je met lamineren en hoe doe ik dat :?:

Denk dat ik ga voor het zelf maken van een bak samen met mn vader die timmerman is geweest en een pietje precies :mrgreen:
Moet ik de platen koud op elkaar lijmen en schroeven of altijd infresen en gebruik ik bruislijm of kit

grz gerrit

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waar zet ik mijn aquarium

Bericht door stylz »

ik heb mijn bak koud op elkaar gekit met heel veel schroeven :)
met infrezen verzwak je de basis plaat iets maar aan de andere kant wordt je kit naad sterker, ik heb aan de binnenkant schuine sponningen gezet, dat is later ook makkelijker met glasvlies opbrengen.

Ik heb mijn bak met polymax gelijmd, maar TEC7 is ook prima en bruislijm ook, is waar jij het meest vertrouwen in hebt.
Ik kon met poly max gelijk al mn hoeken afschuinen, maar je kan dat ook met fillaments doen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”