Bouw achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

Zoals beloofd in het voorstel topic, hieronder een verslag(je) van de bouw van mijn achterwand. Ik heb o.a. op dit forum veel kunnen vinden over de bouw ervan en wil hierbij mijn ervaringen delen zodat anderen daar ook weer wat aan hebben.

Ik zal het over een aantal posts verdelen zodat de startpost niet gigagroot wordt :)

Het begon allemaal met een 3d ontwerp, dit heb ik met 3dsmax gemaakt. Op deze manier kon ik beter een idee krijgen van wat ik wilde maken.

Afbeelding

Dit ontwerp heb ik ruw overgeschetst op de stukken piepschuim die ik aan elkaar had gekit om zo een basis te krijgen waar wat weg te snijden:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bouw achterwand

Bericht door stylz »

ik ben niet zo van achterwanden, maar begrijp waarom je dit mooi vind :)

Ik ga het project volgen :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

De wand is al helemaal klaar en staat in het aquarium (ik ben nu aan het spoelen), ik wilde alleen niet een giga startpost maken en moest daarna nog wachten op goedkeuring van de mods ;)

De wand snijden viel erg mee, ik had verwacht dat het nogal lastig zou zijn i.v.m. het grote relief wat ik in de wand heb maar het was erg makkelijk. En met een 3d ontwerp uitgeprint als leidraad was het in 2 avonden gedaan.

Dit was het eerste stuk om te testen:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna ging het hard:
Afbeelding

Resultaat na er met een gasbrandertje overheen te zijn geweest (hobbybrandertje uit de kluswinkel, grote gasbrander is helemaal niet nodig gelukkig)
Afbeelding

In de berging kon ik lekker klodderen met de tegellijm, knoeien geen probleem, vloer is toch al grijs :)

Eerste laag, deze droogde erg licht op, veel lichter dan ik had verwacht:
Afbeelding

Om wat meer kleurverschil te krijgen ben ik met de drybrush techniek met schoolbordverf aan de gang geweest. Dit gaf niet het resultaat wat ik voor ogen had:
Afbeelding

Dus daarna schoolbordverf gemengd met tegellijm om de lijm zelf donkerder te maken:
Afbeelding

Dat droogde al veel beter op, je ziet hier goed het verschil tussen naturel tegellijm en de lijm met verf erdoor.
Uiteindelijk zitten er heel veel laagjes tegellijm op in verschillende tinten maar daar heb ik geen foto's van gemaakt. Wel ben ik naderhand nog met schuurpapier aan de gang gegaan om de verschillende tinten hier en daar erdoorheen te laten komen.
Afbeelding
Afbeelding

Op de plekken van de cirkels in onderstaand plaatje heb ik kuiltjes gemaakt om plantjes in te kunnen laten groeien:
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

De eerste laag epoxy was even schrikken, de wand was bijna helemaal zwart geworden :shock:
Afbeelding
Afbeelding

Om de wand lichter te maken had ik het plan opgevat om licht of bruin zand er in te strooien, echter op het Vivarium zag ik een voorbeeld van een stukje achterwand ingestrooid met suiker. Dat was erg fraai en dat toch maar eerst geprobeerd samen met een stukje ingestrooid met wit aquariamzand. Op het plaatje is links suiker, midden alleen epoxy, rechts aquariumzand. Zand werd niet mooi maar het suiker gaf een veel mooier effect, dus besloten om de hele wand met suiker te doen.
Afbeelding

Op onderstaande foto zie je inmiddels 3 lagen epoxy met in de 3e laag suiker ingestrooid:
Afbeelding


Close-up:
Afbeelding

Even passen in de bak, ik had goed gemeten maar toch een beetje spannend, tijdens de bouw zat mijn bak nog vol dus kon ik niet tussentijds passen :? , maar alles ging gelukkig goed.
Afbeelding

En zo staat het nu bij, de bak zit vol en er hangt een tijdelijke filter in met actieve kool (die op de foto ging na 1 dag al kapot :evil: , was een marktplaats aanschaf...., nu hangt er even een aquaflow 50 in) om de wand goed te spoelen. Voordat de wand de bak in ging heb ik hem nog goed afgespoeld met lauw water. Leuk detail is dat de suiker lichter van kleur werd hierdoor. Eenmaal helemaal onder water zag de wand er weer anders uit dan boven water, maar gelukkig wel precies het resultaat dat ik graag wilde bereiken:
Afbeelding

Nu begint het lange wachten, de wand moet 2 weken spoelen en daarna kan ik de bak weer vullen en de dieren terug plaatsen. Dus tot die tijd misschien alleen nog een tussentijdse foto, ik zie dat de wand toch nog een beetje van kleur veranderd momenteel, waarschijnlijk omdat de losse suiker er af spoelt nu.
Laatst gewijzigd door Erik1974 op 11 dec 2014 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Re: Bouw achterwand

Bericht door Rick »

ziet er mooi uit :)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bouw achterwand

Bericht door stylz »

Knap gemaakt, suiker is prima om de wanden wat doffer te maken :duim:

ben benieuwd hoe het gaat staan :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw achterwand

Bericht door Geert »

Ziet er wel heel erg mooi uit mooi bedacht trouwens ook met die plantenbakjes in de achterwand.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Bouw achterwand

Bericht door Kevin »

Precies lekker uitproberen en kijken wat voor jouw het mooiste uitkomt.

Ziet er goed uit hoor.

Het goedkeuren van berichten geld alleen voor je eerste 2 berichten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Vegamobiel
0-200
0-200
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 feb 2014 11:08

Re: Bouw achterwand

Bericht door Vegamobiel »

Nu begint het lange wachten, de wand moet 2 weken spoelen en daarna kan ik de bak weer vullen en de dieren terug plaatsen.
Vergeet jij niet dat de bak ook nog moet indraaien?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

Bedankt voor de complimenten!

Indraaien hoeft niet hoor, ik heb de dieren in een tijdelijke bak en zet het water weer terug samen met de filter, dus dan is er geen indraaiperiode nodig :), de tijdelijke bak is wel kleiner maar het komt dan neer op een verversing van 50%, dat moet makkelijk kunnen. Ikheb al eens 2x een verversing van 80% moeten doen i.v.m. een medicijn kuur en dat ging ook zonder problemen .

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Bouw achterwand

Bericht door Roy H »

Twee weken spoelen lijkt me wel erg lang. Twee tot drie dagen is meer dan voldoende.
Greetings...

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bouw achterwand

Bericht door Linda »

Erik1974 schreef:Bedankt voor de complimenten!

Indraaien hoeft niet hoor, ik heb de dieren in een tijdelijke bak en zet het water weer terug samen met de filter, dus dan is er geen indraaiperiode nodig :), de tijdelijke bak is wel kleiner maar het komt dan neer op een verversing van 50%, dat moet makkelijk kunnen. Ikheb al eens 2x een verversing van 80% moeten doen i.v.m. een medicijn kuur en dat ging ook zonder problemen .
Punt is dat bij een waterwissel, ook een flinke van 80%, het grint en filtermateriaal nog in je bak aanwezig is. De meeste bacteriën zitten daarin en niet zozeer in het water..
Neem je je oude grint ook mee in je nieuwe bak?

Ik vind verder je achterwand erg mooi geworden. Heel creatief! En leuk trucje dat suiker :mrgreen:
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

Thx, ja ik zet inderdaad de oude bodem mee over, deze zit nu ook in de tijdelijke bak net als alle planten, de planten helpen ook mee en het zijn er aardig wat, ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bouw achterwand

Bericht door Linda »

Erik1974 schreef:Thx, ja ik zet inderdaad de oude bodem mee over, deze zit nu ook in de tijdelijke bak net als alle planten, de planten helpen ook mee en het zijn er aardig wat, ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat.
Dan denk ik ook wel dat het goed gaat komen hoor ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

Ik ben nu de wand aan het spoelen (zit er nu 1 week in) en het valt me op dat het water steeds mistig wordt, is dit normaal als je suiker hebt gebruikt voor het instrooien? Of zit er ergens een onbedekt stuk tegellijm? Kan het me haast niet voorstellen aangezien ik 3 behoorlijke lagen epoxy heb aangebracht. Ik heb nu 1x ververst en ga vandaag maar weer een keer verversen.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”