co2 diffusor

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

co2 diffusor

Bericht door Geert »

Ik ga een co2 diffusor bouwen en probeer hier een soort van beschrijving te maken van hoe en wat.

Dit is een principe tekening van hoe het ong gaat worden
Afbeelding
De groene dingen op de tekening zijn driedelige wartels, maar deze komen er niet meer in omdat ik afsluiters heb gekocht die ook deelbaar zijn. Dit kan makkelijk zijn om je systeem uit elkaar te halen voor wat onderhoud.

ik heb de pvc onderdelen bij https://www.vijverstunt.nl/ gekocht. Hier kan je alles halen maar er zijn natuurlijk nog veel meer shops.

Dit zijn de gereedschappen die ik zoal gebruik om de diffusor te maken
Afbeelding
Afbeelding

Als pvc lijm heb ik voor de griffon uni100 gekozen omdat deze een vullend vermogen heeft en iets dikker is dan andere pvc lijmen.

Als eerst ben ik vanavond begonnen met het maken van het voorfilter.
Van de moffen en afschroefbare afdekdeksels heb ik wat van af gezaagd, omdat ik dit mooier vond. Deze heb ik met de afkortzaag en de gewone handzaag gezaagd. Ik heb veel riolering gelegd in mijn eigen huis en ben toen tot de ontdekking gekomen dat dit het beste werkt al krijg je wel een iets grovere zaagsnede die je dan weer met een schuurpapiertje of vijl kan bijwerken.
hier een foto
Afbeelding

De gaten in de deksel heb ik met de trapboor geboord en dit werkte uitstekend ik was bang dat ik met een gewone boor geen mooi rond gat kreeg omdat de 20mm buis precies in het gat moest passen, zodat het goed te verlijmen is en er niet teveel ruimte tussen het gat en de buis ontstaat. De buis die moet ik nu zelfs een klein beetje erin duwen dus is goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog niks vast gelijmd, dit doe ik als alle laatste als alles klaar is want, als je de boel vast lijmt krijg je het niet weer uit elkaar

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 diffusor

Bericht door Geert »

Ik heb de pomp thuis gekregen en de bioballetjes dus kon de boel nu afmaken.
Afbeelding

Dit word de co2 diffusor. Als pijpje heb ik een rvs buisje genomen van 6mm en een bocht er aan gebogen die ik door een wartel doe.
Afbeelding
Afbeelding

Hier is het af
Afbeelding

Ik moest helaas wel wat veranderen ik had bv allemaal 90 graden bochten gekocht die ik niet gebruikt heb omdat het anders niet meer in mijn kastje past.

Ik moet zeggen dat de lijm heel goed was om mee te werken en morgen achter het thuis testen. Dan zal ik ook meten hoeveel L/h er verloren gaat en ik over hou.

Gebruikersavatar

Henton
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:16

Re: co2 diffusor

Bericht door Henton »

Ik vind het een erg leuk project.
Je hebt er goed over nagedacht dat kan je wel zien.
Ben benieuwd hoe het testen verloopt.

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: co2 diffusor

Bericht door Fabian »

Lekker bezig! Leuk om te volgen :)

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: co2 diffusor

Bericht door AquaInfo »

Leuk project! Hoe sluit je de Co2 af als je voldoende Co2 in het aquarium hebt?
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 diffusor

Bericht door stylz »

Ziet er goed uit hoor, ik snap de noodzaak van je voor filter niet helemaal, en vraag me af of dat makkelijk schoon te maken is.
Voor de rest super profesioneel, hoop dat de maken kloppen, want dat blijft altijd een gok :lol: :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 diffusor

Bericht door Geert »

Ik heb vanmiddag een test gedaan helaas had de vrouw visite geregeld dus ik had maar een half uurtje tijd om alles te doen.
Afbeelding

Ik heb de test gedaan zonder inhoud van het filter en zonder de bioballen in de co2 diffusor wel met iets dunnere islang voor de zuig van de pomp en met de bypass open(had ik niet opgemerkt in alle haast)
Maar uit de slang kwam maar 504L/h uit dit had ik niet verwacht. Maar de afsluiters zijn ook niet fullbore dus dat geeft een hoop restrictie en tevens had ik geen goede slang voor de zuig van de pomp(wat best wel belangrijk is.

@Stylz
Het filter is bedoeld om geen grove stukken in mijn pomp te krijgen en ik dacht de flow zo ook een beetje af te remmen, maar twijfel er nu toch over omdat ik zo weinig flow over hou. Misschien toch een soort sponsje op de inlaat ipv het filter. Alles is heel makkelijk uitelkaar te halen door de driedelige afsluiters en op het filter zitten twee draaideksels, dus ik kan overal heel makkelijk bij en is ook makkelijk aan te passen mocht het nodig zijn.

Helaas kom ik nog onderdelen tekort om het te installeren op mijn aquarium. Voor de tweede keer heeft de leverancier vergeten spullen te leveren, pffff :cry: :cry:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 diffusor

Bericht door stylz »

Jammer dat je spullen te kort komt, das wel vervelend als ze gewoon de spullen niet leveren zeg.

Ik zou het houden op een aanzuig korf tenmiste ik neem aan dat je pomp gewoon aanzuigt zoals een normaal extern filter, mijn CO2 reactor pomp zuigt van achter mijn HMF aan.
Op zich heb je dan gelijk een filter, ik verwacht in jou opstelling geen problemen met veel vervuiling.
Anders evt bioballen in je voor filter stoppen ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 diffusor

Bericht door Geert »

Ja ik zuig gewoon aan zoals een normaal externfilter. Weet je toevallig of de opvoerpomp die ik gebruik (eheim1250) of die ook echt last hebben van vuil.
Want de filter is alleen bedoelt om de pomp te beschermen.

uhhh misschien een beetje dom maar wat is hmf.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 diffusor

Bericht door stylz »

Een HMF is een hamburger matten filter, eigenlijk een stuk filterschuim waar je water door zuigt.

Volgens wikipedia is het dit Afbeelding

Een pomp die je hangt achter een laag filterschuim die water verpompt van achter het schuim naar voor het schuim

een 1250 heeft geen last van vuil, althans niet snel.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 diffusor

Bericht door Geert »

Ha oke bedankt voor je antwoord over de eheim. Dan doe ik een hele grove filtermateriaal erin.

Zon HMF filter is best interessant je filter best wel over een groot oppervlakte.
Alleen vraag ik me af nu ik er 3min na sta te kijken hoe je zoiets schoonmaakt maken.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 diffusor

Bericht door stylz »

Een HMF van middel fliterschuim over een van de korte kanten van je aquarium hoef je normaal gesproken nooit schoon te maken.
Mijn HMF ziet er zo uit en is nog nooit schoongemaakt hij draait nu 2 jaar.

Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 diffusor

Bericht door Geert »

Ziet er goed uit heb je twee soorten schuim gebruikt of één soort. op de foto lijkt het bovenste schuim anders.
En die gaten zijn de uitsromingen?

Ziet er mooi uit

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 diffusor

Bericht door stylz »

Zijn 2 platen van het zelfde schuim maar omdat ze maar in maximaal 100x50x5 cm te krijgen waren moest ik er 2 op elkaar zetten :)
De gaten zijn mn wave pomp 6125 en de onderste de uitstroom van mn cO2 reactor
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 diffusor

Bericht door Geert »

Helaas weinig tijd gehad om alles te installeren, maar wel wat kleine dingetjes gedaan.

De bioballen die in mijn reactor moesten waren zo klein dat ze door de reactor gingen zo de buis in met de afsluiter.
Een collega van me heeft dit gevreesd met zijn cnc vreesbank om te voorkomen dat de ballen elders in het systeem verdwijnen.
http://www.3ddaniel.nl/cncfreesmachine.html
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik vele terugslagventielen geprobeerd maar geen een voldeed aan mijn verwachtingen.
Dus heb ik een industriele terugslagventiel op de kop weten te tikken en zo aangepast dat ik er makkelijk slangen op aan kan sluiten. Het lassen was even lastig maar toch gelukt.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”