vis in oude badkuip, slecht idee?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sidvisjes
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2008 09:59

vis in oude badkuip, slecht idee?

Bericht door sidvisjes »

Hoi, ik heb een goudvis die onderhand zo'n 10 jaar oud is. Hij zwemt al enige tijd in een bak van 350 l. Ze is ook best wel groot. Binnenkort gaat er tegenover mijn huis geheid worden en ik merk nu al met de werkzaamheden dat de vloer hier erg trilt. Ik woon op 4 hoog. Wanneer mijn aquarium knapt is schade niet te overzien en hij maakt rare geluiden (plonk!).

Ik heb er meteen 110 l uitgehaald om de spanning op het glas te verminderen en ben gaan zoeken naar een oplossing voor een jaar (er wordt nog wel even gebouwd). ik kwam gratis een oude gietijzeren badkuip op pootjes tegen, dus die hen ik maar opgehaald. (ja, dat was zwaar). De gedachte was: een bad kan niet knappen. Mijn vraag aan jullie eigenlijk, is het wel verstandig? het is een antiek bad, met emaille. Maar ik weet natuurlijk niet wat er de afgelopen 80 (?) jaar in heeft gezeten. het bad is zo'n 150 kilo (schat ik), maar er gaat wel veel minder water in, De vis kan daarentegen nog steeds baantjes trekken.

Mijn vis gaat vandaag in een plastic bak, maar voor de lange termijn, kan dat vanwege haar grootte niet. Een huisgenoot vond een bad zielig omdat mijn vis niet naar buiten kan kijken, maar ik denk dat ze dat in een vijver ook niet kan. ik maak me vooral zorgen over evt. achtergebleven schoonmaakmiddelen.

Graag advies!!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: vis in oude badkuip, slecht idee?

Bericht door stylz »

Een badkuip moet op zich kunnen, liefst met onbeschadigd emaile, zou hem wel goed schoonmaken, ik werk graag met schoonmaakazijn en keukenzout voor schoonmaken.
Daarna goed uitspoelen, dat de vis niet naar buiten kan kijken zal de vis niet boeien.

Je kan er als je echt twijfelt ook vijverfolie in leggen, hoeft geen goede kwaliteit te zijn, schuurt toch niet in de kuip.
Je kan van vijverfolie ook in de woonkamer een vijver maken voor je vis, leuk met plantjes er bij :lol:

Fijn dat je zo goed voor je vis zorgt :duim:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sidvisjes
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2008 09:59

Re: vis in oude badkuip, slecht idee?

Bericht door sidvisjes »

Dank je voor je reactie!
Dat was een beetje het idee, om er een vijvertje van te maken.

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: vis in oude badkuip, slecht idee?

Bericht door stefan99 »

het is in iedergeval wel orgineel, een vijver in de woonkamer 8)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: vis in oude badkuip, slecht idee?

Bericht door pruts54 »

in de jaren 60 had onze pa er 1 in de grond ingegraven en visjes er in, maar zoals u zegt hoe proper krijgen vrij van zeepresten, ik weet voor wijn te maken gebruikten we cittroenzuur om de grote glazen flessen te reinigen 1 kofielepeltje op 50 liter en goed naspoelen.
maar ik durf niet beweren dat de zeepresten weg zullen zijn, ik heb dit hieronder gecopieerd, maar goed naspoelen en water testen.
Badkuip schoonmaken
Het bad maak je die eenvoudig schoon met wat (schoonmaak)azijn en heet water. Laat het sopje een kwartier inwerken. Pak daarna een natte doek met wat azijn en neem hiermee de badkuip af. Spoel na met water. Met een droge doek maak je vervolgens de badkuip droog en schoon. Gele vlekken in bad? Verwijder ze met citroensap en spoel na met koud water.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”