Vwb de waterstroming etc wilde ik het volgende
Water in de linkerbak aanvoeren (dat is niet moeilijk natuurlijk) en dan of via een externe overloop
zoals dit

Of de ultra luxe mame lily pipe overflow
http://reefbuilders.com/2010/06/07/hand ... aquariums/
Of het ideaal een echte "bak overloop" dwz dat het water over de randen vd de 3 cubes loopt langs het glas aan de buitenzijde.
Zoals dit dus
Het laatste heb ik getest en werkte perfect, alleen de plantjes staan nog wat los en raakten hierdoor los, en ik zal met een siliconenstrip zoals die bij de palu bouw benut wordt tussen glasdeurtjes en glasplaten etc die delen vd cubes die niet mogen overlopen, iets verhogen hiermee.
Of die mooie Mame overflow ,...maar op dit moment heb ik de schets eerst uitgevoerd met 40mm pvc buis.
Dit was natuurlijk monsterlijk lelijk maar werkte perfect en dus konden de vissen over.
Nu is eea met eheim buis en een standaard transparant stuk uit een Tunze overloop.
Zo dus, en dat werkt prima en fluisterstil.
De aanvoer gaat met een Eheim pomp die 1000-2000 ltr per uur kan, dus die staat heel zachtjes en met een kraantje erop.
Deze pomp rechtstreeks uit het riparium.
Dan invoer bak links, overflow bak rechts naar de bodembak. Daar geheel links weer de overflow naar het riparium via de achterwand en de waterval igv dit niet snel genoeg gaat (verstopping oid).
Overal wat van dat blauwe filtermat in ivm de onvermijdelijke domme vis die denkt dat ie daar ook kan komen.
De waterhoogte van de 3 cubes en de onderbak kan ik apart van elkaar regelen door ;
-1- pomp harder te zetten
-2- overflow in de onderbak hoger of lager
-3- overflow naast de cubes hoger of lager
-4- in de luchtafvoer vd externe overflow naast de cube een pennetje te stoppen. Hierdoor breekt de luchtbel en stroomt het water sneller weg (veiligheid s'nachts ivm overstromen)
-5- als ik dit luchtgaatje dicht houdt werkt eea als een hevel en is heel snel in alle 3 de bakken het nivo gedaald, handig ivm werkzaamheden in de bakjes.
Het werkt prima.
Bijkomend (per ongeluk) positief effect is dat ik het water uit de externe overflow wat harder kan laten stromen, hierdoor ontstaat er een soort "klokkend" effect telkens als de groene buis vol is.
Dit heeft een klein beetje een soort goflslag effect in de onderbak tot gevolg, je ziet dit aan het wateroppervlakte en de zwembeweging vd visjes.
Erg leuk om te zien.