aquarium van boes 200x50x60 in de maak..

Johan
0-200
0-200

Re: aquarium van boes 200x50x60 in de maak..

Bericht door Johan »

@boes

schroeven kan ook .

als je gaat schuren kan je het schuursel mengen met houtlijm dan krijg je zo goed als de zelfde tint en dan met beitsen zi eje dat niet meer
toch wel Nat he ... al dat water !!

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Als je de juiste lijm neemt zal die verbinding sterker worden dan de meubelplaat zelf!
Bruislijm bijvoorbeeld, zet uit en vult alle kiertjes en gaatjes op. Als je gaat schroeven en opvullen met het zaagsel zul je dit altijd blijven zien. Als je niks wilt zien aan de buitenkant zou ik voor kleine deuveltjes en goede lijm gaan.
Leuk bedacht zo met dat hout trouwens!
gr, Rico

jari4now

Bericht door jari4now »

Boes,

Het is zoals Rico al zegt, polyurethaanlijm (constructielijm) is eigenlijk de beste oplossing, je moet je kap dan wel strak in de klemmen kunnen zetten wil je een mooie aansluiting hebben.
De witte houtlijm is wel waterbestendig maar zal zeker in de naden van je kap door de constate vochtbelasting langzaam zijn kracht verliesen en week worden, met als gevolg leleijke naden en vieze randen.

Ik vindt het wel geweldig hoor hoe jij he3t allemaa zo maakt, en knap hoe het geduld kan opbrengen

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

@ jari4now: dat is nog het moeilijkste van alles, het geduld op brengen..

maar ik heb geen keuze ik heb elke maand een bepaald budget voor het aquarium want de woningbouw wil ook elke maand weer geld van me hebben. flauw hé..

maar ff over het bewerken van het hout, ik heb voor de houten balken een transparante vochtregulerende tuinbeits gehaald en voor de meubelplaten wil ik matte interieurlak gebruiken om het hout toch wat te beschermen.

en om alles te verlijmen heb ik profesional watervaste konstruktielijm van bison gehaald, dit kan ik toch allemaal wel gebruiken?
De kunst is steeds meer jezelf te worden, in plaats van te zijn wie anderen verwachten dat je bent...

jari4now

Bericht door jari4now »

Ik zie daar zeker geen probleem in..en als ik het goed begrijp duurt het nog wel ff voor dat er ook vissen in komen....denk dat er na een week of 2 a 3 wel alle eventueel giftige dampen uit de lankken zijn getrokken, voor de mens mag het ook niet schadelijk zijn, dus wees gerust....het heeft tijd zat om uit te amdemen, en de lijm is al oke als deze is uit gehard.

Gewoon doen dus

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

duurd zeker nog wel een paar maanden voordat er vissen in komen.
de vissen die er in komen zijn nu nog lekker aan het groeien in mijn 1 meter aquarium dus ik heb nog wel ff de tijd..

ik hoop dat ik het aquarium in de bouwvak klaar heb om het dan binnen te instaleren en in te draaien en dan hoop ik dat aan het eind van de bouwvak de vissen er in kunnen. (dat is mijn streven)..
De kunst is steeds meer jezelf te worden, in plaats van te zijn wie anderen verwachten dat je bent...

jari4now

Bericht door jari4now »

Mooi project en goed gepland ook....blijf ons op de hoogte houden ik volg het graag

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

Tjee wat een project...maar je weet waar je het voor doet...en als hij klaar is kan je trots zijn opjezelf..

Die kleine visjes zijn leuk...dat is echt schep maar raak voor en knaak. hahahaha

Ben benieuwd naar het verdere resultaat en uiteindelijk natuurlijk het eind resultaat...
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

ik heb vandaag het balken frame weer uit elkaar gehaald, opgeschuurd en voor de 1e keer in de beits gezet.. nu nog 1 of 2 keer in de beits en dan kan het frame weer in elkaar en dan kan ik de beuken panelen er op gaan monteren..

Afbeelding

@ biancab: wat bedoelde je met :
Biancab schreef:Die kleine visjes zijn leuk...dat is echt schep maar raak voor en knaak. hahahaha

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

sorry is een uitdrukking...dat je voor een klein prijsje of gratis aan een heleboel spullen (visjes) kan komen..
geen bedoeling verder...
Grtzz Bianca

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

ow oke zo bedoelde ik het ook niet ik snapte alleen niet van kleine visjes want er komen pauwogen in namelijk haha..

jari4now

Bericht door jari4now »

Boes als je de kap gaat lijmen, adviseer ik je eerst alles in elkaar te lijmen alvorens te gaan beitsen....dit ivm de hechting van de constucielijm

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

Ik bedoelde de kleine pauwoogjes op de foto op pagina 1....
ik weet hoe groot en mooi ze worden...vooral de zwart/rode vind ik het mooist...

*owja hier een foto van de kleine pauwoogjes die nog ff moeten groeien voor ze in mijn bak kunnen.
ik heb nog niet de keuze gemaakt welke 4 ik nou precies wil haha*
Grtzz Bianca

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

@ jari4now: thanx voor de tip ik was idd van plan pas de kap te beitsen als het hele aquarium af is!

@ biancab: ik weet nu wat je bedoelde haha, maar helaas zijn die kleintjes allemaal overleden en heb ik kleine pauwoogjes in de aquariumspeciaalzaak gehaald..

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

ik heb vandaag 2 aluminium platen op maat laten maken voor de deksels van het aquarium,
dit heeft twee functies namelijk 1e is tegen het krom trekken van de deksels want daar ben ik toch wel een beetje bang voor, en de 2e functie is het weerspiegelen van het licht van de tl's die er aan komen te hangen. ik heb de platen er nu al op vast geschroeft maar ik denk dat ik ze nog rondom ga afkitten zodat er geen vocht tussen de plaat en de deksel kan komen..

(let niet op de vingervlekken op het aluminium)..

Afbeelding

Afbeelding

en gister kwam mijn vriendin aan met een pot lak en ze vroeg of dit misschien de juiste lak is om straks alles af te lakken, dus ik ga binnenkort een proefstukje lakken om te kijken hoe dat resultaat wordt..

Afbeelding

mijn vriendin werkt bij een bouwmarkt en deze lak was een beetje afgeprijst van 69,95 naar (dit zullen jullie nooit geloven) 1 euro.. alweer een mazzeltje dus..

ik heb ook het pvc werk (kogelkranen, bochtjes 45 graden en 90 graden, en pvc lijm enzo) besteld voor de rest van de leidingen en ik heb vandaag een mailtje getuurd naar mr. boat voor de epoxy voor de achterwand..

ook heb ik besloten wat voor filter ik naast mijn bioloog wil laten draaien en ik heb gekozen voor de Aqua pro sp IIII..

zo dit was weer een kleine update en ik hou jullie op de hoogte..