De Bouw van mijn houten show aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Nee hoor denk dat me beneden buren wel rustig kunnen blijven slapen.

Ik vindt dat duurzaamheid toch wel belangrijk, vroeger werden betonplex bakken inderdaad zo in elkaar geplakt alleen 1 keer iets scherps of een steen of zo laten vallen en je hebt al gauw een beschadeging en wat onder de harde laag van de betonplex zit is niet zo duurzaam is en als dat nat wordt is ook betonplex niets meer waard.

Tegenwoordig is er een plaatmateriaal watervast garantie multiplex door de leverancier wordt 15 jaar garantie gegeven op de houdtbaarheid van oa de verlijmen van de lagen. Je kan deze platen in een bak waterleggen zonder dat ze uitelkaar vallen, staat niet bij over doorlekken.

Waarom deze vijverfolie, hij heeft een trekkracht van 400 kg, stel dat door de druk de naden open gaan staan dan heb je dus nog 400 kg rekbaarheid van het materiaal voordat het kapot gaat, dit is een behoorlijke zekerheid die je hebt. Verder kan je rustig een steen of wat dan ook laten vallen je zal er niet snel door heen gaan. Als alle lagen erop zitten heb ik op de bodem ongeveer 4 mm en op de wanden ca 3 mm.

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

Tegenwoordig is er een plaatmateriaal watervast garantie multiplex door de leverancier wordt 15 jaar garantie gegeven op de houdtbaarheid van oa de verlijmen van de lagen. Je kan deze platen in een bak waterleggen zonder dat ze uitelkaar vallen, staat niet bij over doorlekken.

de garantie is er niet waneer je het onderwater gebruikt, daar is het materiaal niet op gebasseerd. wel heb je de garantie waneer je het industrieel gebruikt in de houtbouw waneer het woningen betreft of particulieren doeleinden die in aanraking komen met vocht. niet waneer het continu in aanraking met vocht is en blijft. dus je krijgt geen gerantie met gebruik van deze materialen als aquarium. wel is het zo dat vocht niet heen kan komen door de gelamineerde laag die is aangebracht op het geperste hout en lijm. het blijft wel water afstotend natuurlijk en is een goede optie waneer het geen vocht kan doorlaten in de naden die gekit zijn!! waneer dit gebeurd is dan ook het plaatmateriaal verloren en zuigt het vocht zich naar binnen in de wanden. klinkt ook vrij logies.
ben dus wederom van mening dat je er dus ervaring mee moet hebben alvorens je dit zelf wil gaan bewerkstelligen. dus je moet wel degelijk enige kennis hebben van deze materialen en zekers van het kitten :wink:

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Whoehoe kennis van materiaal en kit is er voldoende hier. :lol:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

kevin schreef:Whoehoe kennis van materiaal en kit is er voldoende hier. :lol:
das dan mooi makkelijk he :lol: :lol:

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Denk het toch ook Kevin :wink:

Wat de garantie bepalingen zijn weet ik niet precies, mijn leverancier verzekerde mij dat juist de gelamineerdelagen en de verlijming daarvan de garantie op zit. Nogmaals ik ken dus niet aan welke voorwaarden de gebruiker ervan moet voldoen wil deze garantie niet gelden, dit zou nageken moeten worden.

Hout of glas kitten is eigenlijk dezelfde procedure het moet schoon stof en vetvrij zijn anders houdt de kit niet. Als je een goede kit afdichting hebt hoef je niet bezorgt tezijn dat dit op de naden water doorlaat.

Ik weet voor 200 % zeker dat mijn bak waterdicht is :roll: :roll:

Buitenbak betonplex volledig gekit - binnenbak garantie multiplex volledig gekit met 3 lagen ca 3mm vloeibare folie en bodem 4 lagen ca 4mm folie daar komt geen druppel meer door heen.

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

even ter verantwoording tegen over de topic opener. ik zeg nogmaals dan het niet geschikt is wat deze man doet en tweifel ook niet aan de materialen die hij gebruikt!!! laat dat even voor iedereen duidelijk zijn!! wel zeg ik er bij dat er enig ervaring genieten moet zijn of ingewonnen waneer je er aan begint!
begrijp me dan ook niet verkeerd Discuskwekerij Bèrrege dat ik dan ook mischien met uw de draak wil steken. !! nee dat absoluut niet !! maaaaar ik wil wel dat mensen zich bewust zijn van het feit dat een houten bak ook niet helemaal zonder enig risico gepaard gaat
Laatst gewijzigd door mol op 05 nov 2007 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp auteur
Rob Bosman

@Mol,

Ik val jou ook niet aan, zo lelijk doen wij hier niet tegen elkaar hoor wij zijn babers eb die drinken liever een biertje met elkaar :proost:

Ik ben trouwens ook de topic opener :chat: ................

Probeerde alleen uit te leggen of duidelijk te maken het hoe en het wat en ik ben het wel degelijk met je eens dat je met alles wat je bouwd enige kennis van zaken moet hebben anders heeft het geen zin om er aan te beginnen.

Je hebt 3 dingen nodig. een partner die meewerkt, geld en kennis en dan s het eerste het belangrijkste :P

Gelukkig heb ik het alle 3 :D :D :D :D :D

Maar ik houdt het voor gezien heb genoeg gedaan vandaag en dat op een vrije zondag :roll: :roll:
Iedereen weltruste.........................................................

Onderwerp auteur
Rob Bosman

:chat: laatste laag zit op de wanden en op de bodem heb ik nog een laag gestort van een dikke 2 mm, kan het nu even uitvloeien en drogen.

Morgen lassen we even een rust dag in en dan gaan we woensdag is beginnen met de wanden.

Grt Rob

Onderwerp auteur
Rob Bosman

mol schreef:even ter verantwoording tegen over de topic opener. ik zeg nogmaals dan het niet geschikt is wat deze man doet
Mol,

Toch snap ik deze zin niet helemaal. A) wat is niet geschikt B) welke man bedoel je nu eigenlijk?

Grt Rob (de topic opener)
De bouwer van deze mega bak (Rob)
Discuskwekerij Bèrrege (Rob)
:o :o :o :o :o :o

Onderwerp auteur
Peter 75

Bericht door Peter 75 »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Wat de garantie bepalingen zijn weet ik niet precies, mijn leverancier verzekerde mij dat juist de gelamineerdelagen en de verlijming daarvan de garantie op zit. Nogmaals ik ken dus niet aan welke voorwaarden de gebruiker ervan moet voldoen wil deze garantie niet gelden, dit zou nageken moeten worden.
Waarschijnlijk zijn de garantie voorwaarden, "verwerkt volgens verwerkingsvoorschriften".
Dit betekend meestal dat een garantie plaat buiten gebruikt mag worden mits geventileerd toegepast en de omkanten behandeld met een randsealer.
Tevens moet de zijkanten vrijgehouden worden.
En de garantie houd in tegen het delamineren vd plaat.
Voor jou toepassing heeft de garantie geen enkele zin, wel is het zo dat een garantie plaat meestal een betere kwaliteit is
Ik weet niet bij wie je het gekocht hebt en welke omschrijving bij de plaat stond ?

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Is voor mij niet van Toepassing Peter, er zit een rubber coating op van ca 4 mm impermax (vloeibare vijver folie) er is aan de binnenkant geen blank stukje hout meer zichtbaar :D :D Maar de kwaliteit is wel beter, alleen de manier waarop ik het heb toegepast was zelfs waaibomen hout geschikt geweest.
Snapte alleen even een paar opmerkingen niet
ik zeg nogmaals dan het niet geschikt is wat deze man doet
denk dat ik wel weet waar ik mee bezig ben, ga echt geen 3m3 water in een flat risceren als ik niet zeker ben dat de boel het houdt en waterdicht is :wink: :roll: :wink:

Maar maakt niet uit ik bouw rustig verder, hahahaha kan nu lekker beginnen met de wanden, terrassen en decoratie, gaat het al aardig op een aquarium te lijken.
Je moet maar is langskomen als je zin en tijd hebt.

Grt Rob

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:
mol schreef:even ter verantwoording tegen over de topic opener. ik zeg nogmaals dan het niet geschikt is wat deze man doet
Mol,

Toch snap ik deze zin niet helemaal. A) wat is niet geschikt B) welke man bedoel je nu eigenlijk?

Grt Rob (de topic opener)
De bouwer van deze mega bak (Rob)
Discuskwekerij Bèrrege (Rob)
:o :o :o :o :o :o
wat ik bedoelde te zeggen is dat het er op neer komt dat deze man (jou dus) gerust wel weet waar hij mee bezig is/was.
staat er idd wel een beetje vaag :oops:

Onderwerp auteur
Peter 75

Bericht door Peter 75 »

Hee kulleke, hedde gij open dag wanneer je klaar bent ?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Het is

waneer ge kloar ben.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Re: De Bouw van mijn houten show aquarium

@Mol, stond idd een beetje vaag kwam over of ik juist niet wist waar ik mee bezig was. Maar goed zand er over (Filterzand) :D :D

@Kevin en Peter, natuurlijk geven wij open huis als de bak klaar is, of nie kul

Grt Rob