aquarium van boes 200x50x60 in de maak..
Re: aquarium van boes 200x50x60 in de maak..
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!
Die hoef je niet los te kunnen maken hoor, je kan er altijd met een slangenborstel in mocht het vies worden.boes schreef:de overloop voor mijn bioloog is 40mm pvc en zoals ik het nu heb zit alles nog niet gelijmt want dat wil ik pas doen als de bak op zijn plek staat, maar de vraag is moet ik daar nog koppelingen tussen zetten zodat ik de overloop altijd nog kan loskoppelen ivm met eventueel schoonmaken of zou ik hem gewoon helemaal kunnen vast lijmen met pvc lijm?
en voor de terugstroom van mijn bioloog naar het aquarium wilde ik 19mm pvc gebruiken kan dat wel of is het beter om alles met flexibele slangen te doen? (het zelfde geld voor de in- en uitstroom van de externe pomp)?
Voor wat je instroom betreft, dat maakt niet veel uit als je maar niet dikker gaat dan de uitvoer van je opvoerpomp om druk verlies tegen te gaan.
-
jari4now
die 13 van links en zesde van boven lijkt me wel een mooi te worden....... 
leuk project boes goed bezig
word wel wat,
je onderstel volledig van hout gemaakt??
die stenen achterwand is ook best mooi gemaakt,,goeie keuze,,
de meesten zouden mischien zeggen,,maare je houd zuid amerikanen in de bak??,,beter achtergrond met stronk en houtlook,,maar dat kun je zelf nog creeren met stukken kienhout,,,
en mocht je ooit over gaan op een continent,zit je altijd goed..
,,ik zal deze topic zeker bijhouden en naar je vorderingen kijken
word wel wat,
je onderstel volledig van hout gemaakt??
die stenen achterwand is ook best mooi gemaakt,,goeie keuze,,
de meesten zouden mischien zeggen,,maare je houd zuid amerikanen in de bak??,,beter achtergrond met stronk en houtlook,,maar dat kun je zelf nog creeren met stukken kienhout,,,
en mocht je ooit over gaan op een continent,zit je altijd goed..
,,ik zal deze topic zeker bijhouden en naar je vorderingen kijken
jeps onderstel is volledig van betonplex en balken gemaakt, als alles af is wil ik een hele ombouw maken van beuken meubelplaten ofzo zodat het echt een geheel is maar dat is natuurlijk de laatste fase.
en ik wil de achtergrond juist een beetje simpel houden zodat die niet te veel de aandacht trekt. en wat ik ook erg mooi vind is veel wat kleinere stukken kienhout i.p.v. bijvoorbeeld 1 groot stuk.
en ik wil de achtergrond juist een beetje simpel houden zodat die niet te veel de aandacht trekt. en wat ik ook erg mooi vind is veel wat kleinere stukken kienhout i.p.v. bijvoorbeeld 1 groot stuk.
De kunst is steeds meer jezelf te worden, in plaats van te zijn wie anderen verwachten dat je bent...
is het ook,,kun je lekker stapelen met hout,en zo wat territorium bouwenboes schreef:jeps onderstel is volledig van betonplex en balken gemaakt, als alles af is wil ik een hele ombouw maken van beuken meubelplaten ofzo zodat het echt een geheel is maar dat is natuurlijk de laatste fase.
ik heb zelf aan de linkerkant een stuk van 70 cm liggen,,maar met zoveel uitlopers dat het een goed territorium is voor de wat grotere vis,,aan de andere kant klein gestaplde stukken kienhout..
ik vind zelf een donkere simpele achterwand ook mooi,,zo creeer je weer wat diepte als je het goed inricht
blijf maar foto's posten van je vorderingen
ik ben weer even bezig geweest om over het stroom gedeelte na te denken.
ik wil alles overzichtelijk in een kastje onder het aquarium hebben en heb dus gekozen voor vaste wandcontact dozen.
hier een voorbeel van hoe het moet gaan komen, ik heb het nog niet aangesloten maar wel al gelabeld..

het is niet een hele duidelijke foto maar ik heb wandcontact dozen voor:
-de opvoerpomp van het bioloog
-de themostaat (komt in het bioloog)
-tl verlichting voor (met tijdklok)
-tl verlichting achter (met tijdklok)
-filterpomp
-luchtpomp
-3x reseve (je weet maar nooit)
ik wil er vier tl's boven hangen 2 lange voor en 2 kortere achter en ik wil voor en achter aan- en uit schakelen via 2 tijdklokken.
ik wil alles overzichtelijk in een kastje onder het aquarium hebben en heb dus gekozen voor vaste wandcontact dozen.
hier een voorbeel van hoe het moet gaan komen, ik heb het nog niet aangesloten maar wel al gelabeld..

het is niet een hele duidelijke foto maar ik heb wandcontact dozen voor:
-de opvoerpomp van het bioloog
-de themostaat (komt in het bioloog)
-tl verlichting voor (met tijdklok)
-tl verlichting achter (met tijdklok)
-filterpomp
-luchtpomp
-3x reseve (je weet maar nooit)
ik wil er vier tl's boven hangen 2 lange voor en 2 kortere achter en ik wil voor en achter aan- en uit schakelen via 2 tijdklokken.
De kunst is steeds meer jezelf te worden, in plaats van te zijn wie anderen verwachten dat je bent...
Goed over na gedacht hoor, altijd makkelijk als je zaken handig en snel in en uit kan schakelen. Ik heb ooit ook is zo'n bord gemaakt en heb toen nog is extra alle stopcontacten die uit moeten staan tijdens het verversen apart op een schakelaar gezet.
Ga je verversen, knop om en bijna alles is uit. In iedergeval niet de verlichting anders zie je niks meer.
Ga je verversen, knop om en bijna alles is uit. In iedergeval niet de verlichting anders zie je niks meer.
Ik heb daar ook aan zitten denken maar wat moet ik uitschakelen tijdens het verversen, ik wil me leidingenwerk zo maken dat ik tijdens het verversen de opvoerpomp van het bioloog rechtstreeks terug in het bioloog laat lopen (geknepen uiteraard) zodat het bioloog door blijft stromen tijdens het verversen. Het thermostaat ligt in het bioloog dus komt ook niet droog te staan.
dus heeft dat voor mij geen nut denk ik..
dus heeft dat voor mij geen nut denk ik..
ziet er netjes uit en overzichtelijk.
nog ff 2 foto's..
hier heb ik ze uit elkaar geschroef om ze te monteren en aan te sluiten..

zo komt het in een van de onderkastjes..

zou dit kwaad kunnen als het in het zelfde kastje komt als de filterpomp (i.v.m. vocht)?
ik wil ook in alle drie de kastjes een licht maken met een deur schakelaartje zodat ik altijd alles goed kan zien als ik in de kastjes moet zijn..

zou dit kwaad kunnen als het in het zelfde kastje komt als de filterpomp (i.v.m. vocht)?
ik wil ook in alle drie de kastjes een licht maken met een deur schakelaartje zodat ik altijd alles goed kan zien als ik in de kastjes moet zijn..
ik heb het zelf ook. mn grote contactdoos,in het vak waar de grote externe pomp staat als jeje pompje regelmatig checkt kan er nix aan de hand zijn(of zet je pomp in een emmertje als ie in een emmer past dan natuurlijkboes schreef:nog ff 2 foto's..
mijn externe pomp is zo groot dat er een speciekuip aan te pas zou moeten komen,,dus heb hem gewoon zo onder de kast staan