nieuwe lampen nodig... help...
Re: nieuwe lampen nodig... help...
Dat ook maar die o-ring zorgt ervoor dat de dop waterdicht is en je voet van je lamp dus niet kan gaan roesten. Je moet de doppen ook weer helemaal aandraaien totdat die rand waar het schroefdraad op zit geheel dicht is.
-
dirk trilob
Onderwerp auteur - 0-200

heb ik ook wel gedaan hoor. maar aan roest had ik nog niet eens aan gedacht...
-
dirk trilob
Onderwerp auteur - 0-200

heb er twee nieuwe lampen ingedaan vandaag (830+840). toch die vorige philips ook maar vervangen. scheelt toch weer 10 % en voor die 5 euro....Kevin schreef: Je hebt inderdaad t8 en dan moet je ze nemen van 18 watt, die zijn erg genoeg te vinden tegenwoordig. Met een combie van een Philips 830 en een 840 zit je qua verlichting voor je planten prima, en gaan ze ook nog is een leven mee.
het ziet er goed uit. hoop dat mijn plantjes en vissen dat met me eens zijn
Re: meten van licht, zuurstof en co2
sorry Kevin. jij weet overal wel wat van en kreeg het idee dat kees hier wel in thuis was, maar de volgende keer zal ik jouw ook noemen, kunnen jullie samen puzzelenKees schreef:Meeste van kennis komt wel bij Kevin vandaan he.
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
slim van je om ze allebei tegelijk te vervangen. ik denk dat de plantjes er zeker wel blij mee zijn. 
aquarium 60x20x30
Denk juist dat je planten hier een shockje van kunnen krijgen.Gerard schreef:slim van je om ze allebei tegelijk te vervangen. ik denk dat de plantjes er zeker wel blij mee zijn.
Meestal wordt geadviseerd om de ene week de ene en na een week de volgende te vervangen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
dirk trilob
Onderwerp auteur - 0-200

had ik inderdaad ook gelezen.Kees schreef:Denk juist dat je planten hier een shockje van kunnen krijgen.Gerard schreef:slim van je om ze allebei tegelijk te vervangen. ik denk dat de plantjes er zeker wel blij mee zijn.
Meestal wordt geadviseerd om de ene week de ene en na een week de volgende te vervangen.
maar omdat philips 830 vervangen werdt door een philips 830 zou het niet zo (heel) veel moeten uitmaken...
Re: meten van licht, zuurstof en co2
Ik hoef niet overal in betrokken te worden hoor, Kees is goed op de hoogte tegenwoordig en jullie ook binnenkortGerard schreef:sorry Kevin. jij weet overal wel wat van en kreeg het idee dat kees hier wel in thuis was, maar de volgende keer zal ik jouw ook noemen, kunnen jullie samen puzzelenKees schreef:Meeste van kennis komt wel bij Kevin vandaan he.
![]()
Hahaha, inderdaad, reuze interessant hoe dat met het licht enzo zit.
Maar BO.
Ook al vervang je de ene lamp voor hetzelfde type, een nieuwe lamp heeft dus zo wie zo 10% meer opbrengst in Philips geval.
Ik weet niet of je op de oude een reflector had zitten, maar dan zou ik deze nog niet terug plaatsen.
Maar BO.
Ook al vervang je de ene lamp voor hetzelfde type, een nieuwe lamp heeft dus zo wie zo 10% meer opbrengst in Philips geval.
Ik weet niet of je op de oude een reflector had zitten, maar dan zou ik deze nog niet terug plaatsen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Vervolg daarop is fotosynthese Kees
komt misschien je nieuwe camera ook nog wel van pas. 
vraag ik me toch af of dat nou echt een shocje geeft, 5 dagen in de week krijgen je planten ongeveer de zelfde hoeveelheid licht maar in het weekend slaap je langer uit en gaan de gordijnen later open. of je bent s'avonds een keer weg en sluit alvast de gordijnen.en zo zijn er nog talloze mogelijkheden
ik ben wel van mening dat buitenlicht ook een rol speelt zeker voor de onderste bladeren, die halen toch meer uit de zijkant dan echt van boven waar de top in de weg zit.
de planten zijn dus al gewend aan verschillende licht-intenties en of het dus een klap geeft van 1 lamp die 10% meer licht geeft
ik betwijfel het.
ik ben wel van mening dat buitenlicht ook een rol speelt zeker voor de onderste bladeren, die halen toch meer uit de zijkant dan echt van boven waar de top in de weg zit.
de planten zijn dus al gewend aan verschillende licht-intenties en of het dus een klap geeft van 1 lamp die 10% meer licht geeft
aquarium 60x20x30
Of 1 lamp die 10% meer geeft invloed zal hebben... lijkt me ook niet.
Maar ik heb ooit weleens 2 lampen te gelijk vervangen en kreeg toen toch wel meer alge groei voor een periode.
Heeft me toen ook best wel wat plantjes gekost voor het weer onder controle was.
Maar ik heb ooit weleens 2 lampen te gelijk vervangen en kreeg toen toch wel meer alge groei voor een periode.
Heeft me toen ook best wel wat plantjes gekost voor het weer onder controle was.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
dirk trilob
Onderwerp auteur - 0-200

vissen lijken er geen moeite mee te hebben. bij de planten zie ik nog geen veranderingen....
over wat voor alg praten we dan? en was het echt vervangen of ook een ander spectrum?Kees schreef:Of 1 lamp die 10% meer geeft invloed zal hebben... lijkt me ook niet.
alge groei had ik nog niet aan gedacht, maar dat klinkt inderdaad logisch. maar dat kan met alles eigenlijk, meer voer, verplaatsen van je aqua, zware waterverversing, temperatuur verandering en ga zo maar door.
leuke discussie maar ik ben bang dat ik je gelijk moet geven.
aquarium 60x20x30
Ik denk dat het voornamelijk aan het feit ligt dat de planten en algen in je bak denken dat het lente/zomer begint te worden omdat het "zonnetje" feller gaat stralen.
Alles gaat dan beter groeien, helaas groeien algen net iets makkelijker en kunnen die als de condities goed zijn zich sneller ontwikkelen dan je planten kunnen bijhouden en blijven er dus weinig voedingstoffen voor je planten over.
Alles gaat dan beter groeien, helaas groeien algen net iets makkelijker en kunnen die als de condities goed zijn zich sneller ontwikkelen dan je planten kunnen bijhouden en blijven er dus weinig voedingstoffen voor je planten over.