jonge zelfgekweekte visjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
flatcoatjrt
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 feb 2009 19:12

jonge zelfgekweekte visjes

Bericht door flatcoatjrt »

Zomaar een vraag..wat doen jullie met eigen gekweekte jonge visjes.
Neemt de gemiddelde aquarium-winkel deze terug?
Ik las bv al ergens dat iemand met een bak vol Kersenbuikjes zat die hij/zij dus nergens kwijt kan.
Zijn daar bv ruilbeurzen voor of zo ?

Gr Mirjam

Gebruikersavatar

Coby

Re: jonge zelfgekweekte visjes

Bericht door Coby »

Je kunt ze op de marktplaats of op het forum aanbieden, mijn ervaring is dat de meeste aquariumwinkels ze niet zomaar aannemen i.v.m. met eventuele ziektes die de vissen zouden kunnen hebben... :roll:

Gebruikersavatar

Gast

Re: jonge zelfgekweekte visjes

Bericht door Gast »

Dat is inderdaad 1 van de belangrijkste redenen die de LFS opnoemt en niet geheel onterecht natuurlijk.

Mijn ervaring is dat de meeste winkels wel aannemen maar je moet eerst kunnen bewijzen dat je ook echt een kweker bent en niet de zoveelste die toevallig een gezelschapsbak vol kersenbuikjes of gupjes heeft.
2 vissen kopen en in een bak gooien in de hoop dat ze voor nageslacht zorgen is ook geen kweken.
Consequent een type vis opkweken tot bijna volwassen groep en waken over de kwaliteit wel.

Over het algemeen raak ik ze bij de LFS wel kwijt maar dan moet het geen Discus of Pet's place of andere franchise dierenwinkel zijn die er de balle verstand van hebben.

Overigens.. verwacht niet de hoofdprijs bij een LFS. Die kunnen hun vis bij de groothandel kopen en hanteren dan meestal een verkoop marge van 1 op 3. Een vis van 1 euro inkoop kost dan 3 euro verkoop.
Als jij dan binnen komt met je 100 gupjes en je al rijk rekent voor 1 euro per stuk kom je van een koude kermis thuis want die LFS kan die bij de groothandel voor 40ct krijgen en als die er 100 koopt betaald die nog maar 30ct per stuk.. je krijgt als thuiskweker altijd een lagere prijs dan de groothandel dus zeg maar 10 cent per gup.

Als je er iets meer op wil verdienen moet je dus de groothandel en LFS overslaan en zelf voor handelaar spelen op een beurs of via internet.

ps. ik zou mijn vis niet eens willen verkopen aan een winkel die zegt dat vis van een thuiskweker ziektes kunnen hebben.. Pure kolder als je bedenkt dat wij alleen maar aan de gezondheid van onze vissen denken en zo sterk mogelijke vissen willen kweken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
flatcoatjrt
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 feb 2009 19:12

Re: jonge zelfgekweekte visjes

Bericht door flatcoatjrt »

doemijdiema schreef:
Overigens.. verwacht niet de hoofdprijs bij een LFS. Die kunnen hun vis bij de groothandel kopen en hanteren dan meestal een verkoop marge van 1 op 3. Een vis van 1 euro inkoop kost dan 3 euro verkoop.
Als jij dan binnen komt met je 100 gupjes en je al rijk rekent voor 1 euro per stuk kom je van een koude kermis thuis want die LFS kan die bij de groothandel voor 40ct krijgen en als die er 100 koopt betaald die nog maar 30ct per stuk.. je krijgt als thuiskweker altijd een lagere prijs dan de groothandel dus zeg maar 10 cent per gup.

Als je er iets meer op wil verdienen moet je dus de groothandel en LFS overslaan en zelf voor handelaar spelen op een beurs of via internet.
Het zou mij niet eens gaan om er iets mee te verdienen, maar op een gegeven moment is je bak toch vol en dan moet je toch iets met die visjes...
gr mirjam

Gebruikersavatar

Gast

Re: jonge zelfgekweekte visjes

Bericht door Gast »

daar gaat het wel een beetje om.. als je de dierenwinkel binnen loopt en een emmer vol vis op de toonbank zet met de woorden "alstublieft, deze mag u zo van mij hebben" ben je ze zo kwijt.

Maar geeft het een goed gevoel ?
ik voel me dan alsnog bedonderd want als ik er 20ct per stuk voor vraag zijn ze dat ineens niet meer waard bij diezelfde winkelier en zegt die dat ze ziektes mee brengen.

Gebruikersavatar

mayan

Re: jonge zelfgekweekte visjes

Bericht door mayan »

Het is toch ook een beetje je eigen verantwoording. Als je wilt gaan kweken met een diersoort dan zorg je toch vantevoren dat je een afzetadres hebt, en niet achteraf als je er al teveel hebt.
Ik heb ratten en muizen gekweekt, misschien een ander verhaal, maar alles wat ik via marktplaats niet kon verkopen, kon ik op een vast adres kwijt, niet tegen geld, maar in ruil voor voer of zaagsel.
Misschien kun je met een dierenwinkel ook wel afspraken maken over het brengen van overtollige vissen, in ruil voor waterplanten of voer of een verwarmingselement, ik noem maar wat.

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”