De Bouw van mijn houten show aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rob Bosman

De Bouw van mijn houten show aquarium

Bericht door Rob Bosman »

Hoi Forum leden,

Ik zal hier maar eens een aktieve bijdrage leveren aan dit forum.

De bouw van mijn houten show aquarium

Op een forum met alleen discus maloten heeft deze topic al blz 12 berijkt die ga ik hier dus niet inhalen, maar een hoop ideeen die daar uit voortgekomen zijn zal ik in nieuwe topics laten zien.

Hoe het begonnen is, wij hadden eerst een 3 mtr volglas bak staan met een bioloog van 2,5 meter dit was een omgebouwde zoutwaterbak die eigenlijk niet helemaal naar mijn zin draaide en waar nog een hoop werk aan zat.

Op een gegeven moment kwam mijn vrouw met het idee van "zou eigenlijk wel mooi zijn als het aquarium in de muur zou staan" dit was dus niet tegen doven mans oren gezegt en toen begon het brain stormen.

We zijn toen begonnen met eerst de kweekkamer in orde te maken en alle vis uit de 3 mtr over te zetten in de kweekbakken, uitzwembak en quarentaine bak en daarna begon het avontuur.

Nieuwe bioloog maken en gat in muur zagen ondertussen de 3 mtr slopen.
Stalen frame van de 3 mtr in korten en daarop een balken frame gemaakt die door de muur steekt. Nu heb ik 2 dragende gedeelten het stalen framen en de tussen muur.
http://s143.photobucket.com/albums/r155 ... outenbak1/

Nu moet ik er even bij vertellen dat de bak bruto 3200 ltr is 250 x 125 x 100 buiten maat en wij 9 hoog wonen :roll: :lol: :wink: dus het mij wel zo verstandig leek om wat extra veiligheid in te bouwen en wordt dan ook een dubbelwandige bak waarbij de buitenste bak van 18 mm betonplex is gemaakt.
Nu weten we allemaal dat glas een hoop warmte doorlaat maar hout lekker isolerend werkt, omdit nog te versterken heb ik de binnen bak geisoleerd met 3 cm dik piepschuim. Om te voorkomen dat de binnenste bak straks gaat lopen drukken in de isolatie heb ik ribben gemaakt van 3 cm waar de binnen bak straks op rust.
http://s143.photobucket.com/albums/r155 ... outenbak2/

Toen dit allemaal klaar was hebben we de binnenbak gebouwd van 18 mm watervast multiplex, deze moest alleen appart in de woonkamer in elkaar gezet worden en daarna in de buitenbak worden geschoven.
Altijd een spannend moment hebben we alles wel goed gemeten.
http://s143.photobucket.com/albums/r155 ... outenbak3/

Dat paste perfekt dan was het nu om het leiding werk te gaan maken en de doorvoeren te gaan zagen, omdit te kunnen doen en om lekkage uit te sluiten moest de binnen bak muurvast cerankerd zitten an de buitenste bak want zodra deze maar iets zou gaan wringen dan heb je grote kand dat hij op de doorvoeren gaat lekken.
Zoals je op de foto's kan zien heb ik recht een doorvoer gemaakt die wordt straks rechtstreeks aangesloten op de afvoer en wordt gevruikt met verversen en als eventuele nood afvoer. Achter zitten 3 zo genaamde durso pijpen, durso is een systeem die irritant water geluid dempt wat je nog al eens hoort bij bakken met een bioloog.
De middelste gaat gewoon via de bovenkant, komt nog een bak omheen, om oppervlakte water af te voeren en de 2 buitenste komt een dubbele wand voor te staan waarbij de voorste wand van onder open is dit om bodemafzuiging te creeren. Vandaar uit gaat het naat het druppelfilter en dan het bioloog in.
http://s143.photobucket.com/albums/r155 ... leidingen/

Hier komen nog wat meer foto's van, over het bioloog en de manier van filteren zal ik nog nader toelichting geven.

Afgelopen donderdag is me ruit gebracht 2,34 lang en 94 cm hoog 15mm dik nu is het wachten op me vloeibare vijver folie.

Waarom vloeibare vijver folie ?? Jullie zullen best wel eens gelezen hebben of gehoord dan wel site's bezocht over houten bakken, nu is het gebrukelijk om de binnenkant van de bak water dicht te maken met 2 componenten epoxy en 300 grams glas matten.
Ik heb er voer gekozen om het anders te doen en zo ver ik weet ben ik ook de eeste die dit doet.
Vloeibare vijver folie, voordelen zijn binnen 24 droog, niet giftig (wordt ook gebruikt in drinkwater tanks) en heeft een flexibiliteit en een trek/veer kracht van 400 kg. Dus als de bak straks gevuld wordt en hij gaat zich zetten dan hoef ik niet bang te zijn dat hij scheurt en die kans heb je met polyester wel die wordt snoeihard.
Nadeel is het is vele malen duurder.

Na eel heen en weer gebel met de leverancier kan ik deze eindleijk morgen gaan halen en kunnen we weer verder , want het is niks hoor als je al 1,5 week niets heb kunnen doen.

Daar horen jullie meer van.

Doe er even een poll aan vast knopen ben wel benieuwd naar jullie mening.

Grt Rob

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Sjesis... Om het eerlijk te zeggen zou ik niet op de 8ste etage willen wonen... De gedachte dat er een zo'n sloot water boven je staat... Maar zo te zien heb je wel alle veiligheidsmaatregelen getroffen... Dat is een flink werkje wat tot nu toe verricht is... Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Ach ze weten het niet.
Maar voor dat er water in komt gaat me verzekering omhoog :wink:

Ik houdt jullie op de hoogte ook wat bepaalde technieken betreft, zo hebben we ook een warmte wisselaar ontwikkeld met een paar anderen die de warmte van je VSA gebruikt om je water te verwarmen en gebruik ik een eiwitafschuimer in me bioloog. Over dit en andere technieken maak ik nog wel apparte topics.
Of we breiden dit verhaal helemaal uit tot dat de bak daadwerkelijk klaar is en draaid.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

na zelf eens goed te hebben geprobeert voor te stellen hoe groot dat ongeveer gaat worden....

hoe ga je dat in godsnaam schoonmaken zo af en toe? ga je er zelf in staan dan ofzo? :lol:

Onderwerp auteur
Rob Bosman

:oops: 1x in de maand snorkelen hahahaha

Heb een systeem bedacht op me bioloog komen 2 CV pompen 1 instelbaar die gaat contineu draaien en 1 die gaat op een tijdklok draaien elke 2 uur een kwartier. Nu komt er op de bodem achter het glas een pijp te lopen 25 mm PVC met gaatjes en een magneet klep er tussen.

Dus elke 2 uur heb ik een kwartier lang stroming over de bodem, deze loopt gelijk via een UV-lamp foto's volgen nog.

Achter in de hoeken heb ik bodem afzuiging op deze manier ga ik proberen om de bak schoon te houden.
Het glas is gewoon via de voorkant te reinigen alleen planten weg halen of bijzetten wordt een probleem.

Of snorkelen.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Geweldig mooi project zeg, ik wou dat ik zo'n muur had.

Om op je pol terug te komen, hout of glas. Dan is voor mij de keuze glas, maar dat is meer omdat dat makkelijker te krijgen is voor mij.

Hout is vooral voor grote bakken makkelijker dan glas, de prijs maakt meestal op de het hele plaatje amper verschil.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rob Bosman

@Kevin,

Klein rekensommetje dan heeft de bak tot nu toe €1250,== gekost zonder PVC, pompen, bioloog en licht. dus puur en alleen de ruwe bak.

Reken dit is om in volglas deze maat.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Lauretta van het forum Mopampa, heeft ook een aantal bakken van hout gemaakt van meer dan 2 meter bij 1 meter, die had het over 400/500 euro. Daar heb ik wel een volglas aquarium voor.

Maar 1250 euro is niet veel voor jouw formaat bak, maar heb je dan ook je inkoop voordeeltjes gehad. Of de volle mep betaald?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

25dm x 12,5dm x 10dm = 3125 liter inhoud.

laten we zeggen dat je een laag van gemiddeld 6 cm grind onderin hebt liggen. dus dan word het

25 dm x 12,5dm x 0,6 dm = 187.5 liter.

dus netto komt er zo'n 3125 - 187.5 = 2937.5 liter water in.

Dichtheid water = 0.998

dus 2937.5 x 0.998 = 2931.625 Kilo

stel het grind is van Graniet gemaakt.

graniet heeft dichtheid van 2.7 (masief brok) in geval van grind zou er dus zo'n 25% luchpercentage inzitten. (die 25% is een schatting. ik wete niet of dit dus meer of minder is.)
in dit geval zal de massa dichtheid ongeveer 2.15 zijn.
dus =>
187.5 x 2.15 = 403.125

hus enkel je bodem met water zou dus al zo'n 3334.75 Kilo gaan wegen.

hierbij heb ik nog niet eventuele Stenen in het aquarium meegerekend en het glas van de bak zelf.

dus even zo snel weggerekend mag ik hopen dat je een heel stevige constructie hebt gebouw :D

Overigens is Graniet 1 van de "lichtere" steensoorten :lol:

Onderwerp auteur
Rob Bosman

kevin schreef:Lauretta van het forum Mopampa, heeft ook een aantal bakken van hout gemaakt van meer dan 2 meter bij 1 meter, die had het over 400/500 euro. Daar heb ik wel een volglas aquarium voor.

Maar 1250 euro is niet veel voor jouw formaat bak, maar heb je dan ook je inkoop voordeeltjes gehad. Of de volle mep betaald?
Neehoor gewoon karwei prijzen voor het hout ed glas heb ik €420,= voor betaald.
Vloeibare vijver folie van imperex is duur ten opzicht van epoxy hars hars kast rond de €39,= en imperex €279,= .
Maar als ik uit ga van een volglazen bak van 250 x125 x 100 kom je denk ik al gauw incl gaten zagen stabilisatie strips op €2000,= en + voor een kalebak.
En dan je verdere besparing die je met hout hebt glas laat warmte door en hout werkt isolerend.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Als je het zo zegt, klink het aantrekkelijk. Zal het hier thuis is voorstellen :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rob Bosman

@Dante,

Glas weegt 85,5 kilo :lol:

Maar goed stevige construktie voor rust de bak op een gibbo muur van 7 cm dik en achter rust hij op een stalen frame waar eerst een 3 mtr x 60 x 70 opgestaan heeft. muur en stalenframe zijn met elkaar verbonden door balken van 7,5 x 4 cm die het gewicht moeten verdelen tussen muur en stalenframe.

Bruto buiten maat is 250 x 125 x 100 maar bruto binnen maat is 236 x 116 x 94.
Daar komt nog in zijwanden en achterwanden en terrassen. in de terassen komt een voedings bodem van franse rode klei met turf en daarop een laagje grind van een paar cm korrel grote 2 a 3 mm in het midden komt filterzand te liggen. Als verdere decoratie kien-,wortel-en mangrovehout geen stenen.

Mag je nu nog een keer rekenen :) ben wel benieuwd naar de uitkomst.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ik mag dan wel in de grond- weg- en waterbouw zitten, maar het is vrijdag avond, dus meer ga ik niet rekenen :P

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Het is wel een heel mooi project!
Maar het is voor mij toch net iets te groot en en TE duur hahaha :lol:
gr, Rico

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Een bouwkundige zou toch wel koude rillingen krijgen als hij dit hoorde haha, wel een supergaaf project, het kan nooit diep genoeg! 8)