Wat heb ik nog nodig?

Onderwerp auteur
Capuchonnie
0-200
0-200

Wat heb ik nog nodig?

Bericht door Capuchonnie »

Hallo,

Ik ga deze week een Juwel aquarium kopen en ik wil daarvoor een achterwandje maken zoals ik heb gezien in het forum.
Alleen heb ik nog wat vragen.

Ik heb nu piepschuim en een staalborstel. Ik begrijp dat ik aquasiliconenkit nodig heb om alles te monteren en af te kitten.
Maar wat voor verf heb ik nodig? of maakt dat niet uit.
En moet ik dan de achterwand nog bewerken met epoxyhars en harder? of is dat niet nodig. Zo ja, hoeveel van dat spul heb ik dan nodig om een achterwand te behandelen voor een aquarium van 100cm?

Verder moet ik natuurlijk die filtergebeuren niet verwerken in de achterwand.

Zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken?

Groeten Johnny

Dante
600-800
600-800

Re: Wat heb ik nog nodig?

Bericht door Dante »

ik heb zelf geen ervaring met het zelf maken van een achterwand, maar ik had hier een keer gelezen (weet niet meer waar) dat die epoxihars alleen nodig is als je ciclidesoorten gaat houden.

maar waarom haal je het interne filter er niet uit? een externe heeft zoveel meer voordelen en vrijheden :)

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Hoi en Welkom op AquaforA, de kit is idd speciale aquarium kit. bijv van Bison.
De verf is op waterbasis (arcyl) en neem dan zijdeglans van de verf die ze ook op kozijnen e.d. gebruiken. Epoxy is niet perse nodig, maar hangt meer samen met het soort vissen die je wil gaan houden.

Het filter wegwerken lijkt me juist wel iets om te doen, hoe minder in het zicht hoe beter.

Waar je verder nog aan moet denken :roll: misschien gelijk luchtslangen erin verwerken.

Allles staat hier stap voor stap beschreven.
viewtopic.php?f=10&t=8
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Capuchonnie
0-200
0-200

Bericht door Capuchonnie »

Alvast bedankt voor je snelle reactie,

ik ga inderdaad wel de filter maar wegwerken is wel mooier. Ik wil denk ik ook maanvissen gaan houden, dat is toch ook een cichlide soort? Dan moet ik dus wel epoxy gebruiken?

groeten Johnny

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Maanvissen zullen niet aan je wand gaan knagen, dus daarom geen epoxy. Maar een maanvis houd van zacht water dus je zal de tegellijm toch moeten afdekken met epoxy, anders zal je water steeds harder en harder willen worden door de afgifte van kalk van je tegellijm.

Als je veel vuldig zou verversen met osmose water zal het misschien wel lukken om de ph laag te houden. Maar dit moet je dan wel met regelmaat blijven doen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik heb in mijn bak ook tegellijm bedenkt met epoxy maar de ph stijgt toch nog zeer snel!
ik ververs elke week 80 liter met osmose water maar de ph blijft hoog!
Ik zou op zoek gaan nogg iets wat wel stevigheid geeft maar geen kalk bevat... :wink:
gr, Rico

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

Ik lees hier dat er geen epoxy gebruikt gaat worden, acrylverven zijn watergedragen verven, dit wilt NIET zeggen dat ze geschikt zijn voor continu-waterbelastbaarheid!! De meeste acrylverven zijn niet eens geschikt voor buiten, laat staan voor in het aquarium, dan is een epoxy zeker wel aan te raden. Laat je dus goed informeren voor je aan de slag gaat...

Succes Dees
i'm the Bengel gotta love me!!!

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Ik stel mij wel eens de vraag?
Achterwanden maken is natuurlijk iets leuks om te doen, ik lees dan ook dat de tegellijm of wat dan ook gebruikt wordt afgedekt gaat worden met epoxyhars :?
Dat is zeker aan te raden i.v.b.m. schadelijke stoffen die vrij zouden kunnen komen.
Men dekt dan de voorkant af met die epoxyhars, wel tot meerdere malen lees ik?
Maar wat doet men met de zijkanten, onderkant, bovenkant, en achterkant van de achterwand?
Ik roep zo maar iets, en misschien sla ik de plank wel helemaal mis en doen jullie dat allemaal wel wat ik nu op noem? :mrgreen: :?: 8)
Ik denk n.l. dat het water niet alleen met de (voorkant van de achterwand) in aanraking komt? :? :shock: :D :vis:

Coby

Bericht door Coby »

Hallo Herman,

De achterkant van de platen worden ook tegen de glasplaat gekit, zo gebeurt het ook met de naden die worden ook allemaal dichtgekit zodat er geen vocht achter kan komen. Als je een kijkje neemt op mijn website daar staat een beschrijving hoe wij het gedaan hebben. ;)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

De epoxy wordt meer voor de stevigheid gedaan, de verf en de tegellijm zijn niet schadelijk als je de juiste gebruikt.

Ik heb nog nooit een wand voor mezelf in de epoxy gezet.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

kevin schreef:Maar een maanvis houd van zacht water dus je zal de tegellijm toch moeten afdekken met epoxy, anders zal je water steeds harder en harder willen worden door de afgifte van kalk van je tegellijm.
Kevin
Ik kwam juist op mijn vraag betreffende eventuele achterwand perikelen, aan de hand van jou hierboven geplaatste opmerking omtrent :) :?

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Coby schreef:Hallo Herman,

De achterkant van de platen worden ook tegen de glasplaat gekit, zo gebeurt het ook met de naden die worden ook allemaal dichtgekit zodat er geen vocht achter kan komen. Als je een kijkje neemt op mijn website daar staat een beschrijving hoe wij het gedaan hebben. ;)
Ik hoop dat Coby voor jullie aquarium. Water gaat op den duur overal door elk kiertje heen.
Soms hoor je toch, dat ook aquariums kunnen gaan lekken. :roll: :shock:
Als je de naden dichtkit met siliconenkit, zul je dat toch zeker aan de boven kopsekant helemaal moeten dichtkitten. Anders lijkt het mij dat er alsnog vochtdoorlating is? :vis: :D
Zal eens op jou site kijken hoe jullie dat hebben gedaan.

Coby

Bericht door Coby »

De wand is helemaal rondom dichtgekit Herman, ook aan de kopsekant, maar zoals jij zegt het hoeft maar een klein gaatje te zijn en er komt water doorheen. Maar ook al heb je een eigengemaakte wand of een standaard wand die je erin moet maken, dat risico blijf je houden dat er vocht achter kruipt. :vis:

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Hoi Coby

Ik heb even je site bekeken en dat ziet er goed uit, ik zag ook dat je de hele achterwand hebt afgekit.
Ik hoop dat de anderen die zelf een achterwand maken, het ook zo doen. :)
Laatst gewijzigd door Herman op 16 aug 2008 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

johnny, ik heb geen achterwand maar een terras van piepschuim.
deze is ook goed in de tegellijm gezet en daarna helemaal in de epoxy, de zijkanten en de onderkant ook.
omdat ik na 1x nog epoxy over had, zitten er 2 lagen op.
ik heb gewoon het zekere voor het onzekere genomen.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........