Hoe maak ik mijn aquarium schoon

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 aug 2013 21:01
Locatie: Nuenen

Hoe maak ik mijn aquarium schoon

Bericht door jomobiel »

Heb een Trigon 190 gekocht, die draait nu sinds 01-07-2013.
Mooie bak, maar hoe maak ik hem schoon?

Ik zuig eerst de bodem af, voornamelijk aan de voorkant, want anders kan ik er niet bij. Zo is er al behoorlijk wat water uit, maar moet op de grond blijven staan, anders zie ik niet goed wat ik doe.

Als ik dan in de bak wil werken, zoals planten nakijken enz. moet ik op een krukje gaan staan en dan zit de TL.balk behoorlijk in de weg, kan die ook niet meer dan 5 cm. op en neer schuiven, dus dat is lastig.
De balk moet er wel in blijven, ivm. het licht, om iets te kunnen zien.

Is het trouwens ook nodig om elke keer onder het hout enz. af te zuigen.
Heb dit in mijn andere bak nooit gedaan, maar die was dan ook behoorlijk vervuild.
Niet dat de vissen daar last van hebben gehad, maar ik schrok wel toen ik hem leeg ging halen.

Wellicht is er iemand op dit forum met zo'n zelfde bak en kan me helpen.
What Dreams May Come

Gebruikersavatar

Wout
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:39

Re: Hoe maak ik mijn aquarium schoon

Bericht door Wout »

Heb ook een Trigon 190 sinds kort, en aan de achterkant werken is inderdaad wat lastig, ik ben 1.93, maar ook ik moet op een krukje gaan staan. Aangezien het een hoekbak is en je hem ook niet van de zij-of achterkant kan benaderen vrees ik dat er niks anders opzit dan elke keer ff af te stappen en te kijken of alles naar wens verloopt.
Ik schuif ook de lichtbak wat heen en weer als ik aan het verschonen ben, en als ik grondig te werk wil gaan haal ik m er helemaal af, wel ff uitzetten dan(!)
Alles van zijn plaats af halen lijkt me niet wekelijks nodig maar eens in de zoveel tijd.

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Hoe maak ik mijn aquarium schoon

Bericht door Bertus »

Het schoonmaken heeft niet zoveel nodig, zo af en toe de raampjes en het meeste vuil weg halen. Tussen de planten en onder de houtjes laat ik altijd wat restanten liggen, dit hebben ze nodig (denk aan fosfaat) en de bacteriën in de bodem leven hier ook van. 1x per week doe ik een waterwissel van ongeveer 25% en als het nodig is snoei ik wat planten.

Voor het aanzicht is mijn bak schoon maar wat ik niet zie blijft bewust liggen ;)
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 aug 2013 21:01
Locatie: Nuenen

Re: Hoe maak ik mijn aquarium schoon

Bericht door jomobiel »

Bedankt voor jullie reacties.

Blijft dus lastig om een hoekaquarium schoon te maken, maar hij is wel mooooi....
What Dreams May Come

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”