Adviezen bij vullen filter

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Adviezen bij vullen filter

Bericht door Sjakie »

Beste lezers,

Ik heb al een keer een soortgelijk onderwerp geplaatst, maar probeer toch nog wat aanvullende ideeën/meningen te krijgen.

Er blijken toch wat verschillende meningen te zijn over:
- Hoe het filter te vullen,
- Welke materialen te gebruiken en
- De volgorde van indeling.

Daarom wil ik graag jullie mening vragen over hetvolgende................

Ik wil mijn aquarium opnieuw gaan opstarten. Het is een bak van 120x40x50 met t5 verlichting.
Het moet een volbeplante bak worden met gebruik van automatische CO2 bemesting.
In het aquarium staat nieuw (lang voorgeweekte, dus de ergste kleuring is eruit) kienhout.
De visbezetting zal na de opstartperiode bestaan uit kleine scholenvissen (Tetra's), wat Corydora's en Crossocheilus siamensis.

Om de bak te filteren heb ik een externe Eheim 2217 filter.
Deze wil ik op een voor deze bak geschikte manier gaan vullen.
Hiervoor heb ik de volgende zaken in huis:

- Eheim substraat (rond)
- Keramische pijpjes
- Actieve kool
- Zeoliet
- grove spons
- Fijne spons
- Witte watten

Hebben jullie goede tips hoe ik mijn filter zou moeten vullen, afgaande op mijn specifieke wensen qua aquarium?
Welke volgorde adviseren jullie?
Heb ik al deze hiervoorgaande 'ingrediënten' nodig in mijn filter?
Kan ik iets weglaten of juist iets extra's toevoegen?

Groet,
Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Floor »

ik ben van mening dat er eerst mechanische en daarna pas biologische gefilterd moet worden.
daarom zou ik het volgende doen;

ik neem aan dat er aan de aanzuig een korfje zit daarom, denk ik dat je kan beginnen met fijne spons

- fijne spons
- watten
- pijpjes o.i.d.
- e.v.t. zeoliet

zoals al eerder is gepost kan zeoliet helpen om bepaalde schadelijke stoffen uit het water te halen. actieve kool zou ik niet gebruiken tenzij je b.v. een medicijn kuur hebt gedaan en de medicijn resten uit je water wilt halen
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Stefan »

Iedereen heeft zo z'n eigen ideeën over het goed opbouwen van het filter.
Globaal kom het erop neet dat je van grof naar fijn moet werken.
Het meeste vuil moet blijven hangen op het gedeelte waar de meeste bacterieën actief zijn.
Voor dat filter zou ik kiesen voor een 3 delige opbouw van onderin keramische pijpjes, daarop de grove spons en daarop 3 dunne laagjes witte watten.
De 3 dunne laagjes witte waten zijn om het makkelijker de maken 1 laagje weg te gooien als die vol zit. Als de uitstroom minder wordt kan je dan de onderste weggooien, de middelste wordt de onderste, bovenste wordt de middelste, en bovenop leg je een nieuw laagje. De rest kan je dan van afblijven.
Eventueel zou je kunnen kiezen voor een fijne spons tussen je grove spons en je watten, maar dat vind ik vrij overbodig.
Zeoliet en actieve kool is niet aan te raden als je geen chemische vervuiling hebt, zoals geneesmiddelen en giftige stoffen. Biologische afvalstoffen worden omgezet tot voedingstoffen voor je planten, dus daarvoor is het niet nodig.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Stefan »

Je kan het ook zo zien:
Hetgene waar je niet aan moet komen zit onderin je filter.
Je filterwatten moeten regelmatig vervangen worden dus daar wil je makkelijk bij kunnen.
Je biologische filter moet je nooit aankomen dus die wil je onderop hebben...
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Bertus »

Ik heb de Eheim 2224 en gebruik de indeling zoals hij geleverd is.

Van onder naar boven;
- Keramische pijpjes,
- Grove filter watten (blauw)
- Balletjes,
- Fijne filter watten (wit)
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

beessie
0-200
0-200
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 jan 2013 11:26
Locatie: rhoon

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door beessie »

Stefan schreef: De 3 dunne laagjes witte watten zijn om het makkelijker de maken 1 laagje weg te gooien als die vol zit. Als de uitstroom minder wordt kan je dan de onderste weggooien, de middelste wordt de onderste, bovenste wordt de middelste, en bovenop leg je een nieuw laagje. De rest kan je dan van afblijven.
lees ik het nu goed??

de bovenste van de 3 laagjes witte watten is toch de meest vieze? ik bedoel degene met het meest grove vuil?
klopt het dat je toch de onderste iedere keer vervangt?

klinkt verder als een erg goed systeem, :D komt dat even goed uit want ik was net op zoek naar de goede manier van het plaatsen van de witte watten

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Stefan »

beessie schreef:lees ik het nu goed??

de bovenste van de 3 laagjes witte watten is toch de meest vieze? ik bedoel degene met het meest grove vuil?
klopt het dat je toch de onderste iedere keer vervangt?

klinkt verder als een erg goed systeem, :D komt dat even goed uit want ik was net op zoek naar de goede manier van het plaatsen van de witte watten
Bij meeste externe pompen gaat het water van onder naar boven. dus vangt de onderste het meeste vuil op en is die het smerigst.
Komt er op neer dat je de smerigste vervangt.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Fabian »

Uhm, dus je filterwatten moeten onderop? :?:

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Stefan »

Nee, van onder naar boven werk je van grof naar fijn.
dus:
Biofilter
Grove spons
3 dunne lagen filterwatten
en de onderste laag van je watten vervang je.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Sjakie »

Stefan schreef:Globaal kom het erop neer dat je van grof naar fijn moet werken.
Het meeste vuil moet blijven hangen op het gedeelte waar de meeste bacterieën actief zijn............

.......Zeoliet en actieve kool is niet aan te raden als je geen chemische vervuiling hebt, zoals geneesmiddelen en giftige stoffen. Biologische afvalstoffen worden omgezet tot voedingstoffen voor je planten, dus daarvoor is het niet nodig.
Dit is voor zover mijn kennis gaat een logisch verhaal. :lol:
Maar Stefan, concludeer ik hieruit goed, dat je direct waar de instroom zit moet beginnen met pijpjes, korrels o.i.d. (biologisch dus) omdat hier het meeste vuil blijft hangen ?
Of , zoals Floor vermeldt, eerst een spons gebruiken om het ergste (zweef)vuil op te vangen en daarna pas over te gaan op biologisch?

Een overige vraag m.b.t. mijn nog ietwat kleur afgevende hout is, of ik dan alsnog de kool toe moet voegen?
En, waarom geen zeoliet? Zou dit niet preventief ingezet kunnen worden of beïnvloed dit (negatief) mijn opstart?

Zij enkele aanvullende vraagjes waar ik nog mee zit :?:

Groet, Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Stefan »

Als je eerst al het zweefvuil afvangt voordat het je filter inkomt, wat hebben dan de verschillende stadia in een filter voor nut? Zorgt er alleen maar voor dat al het grove vuil in het fijne filter blijft hangen waardoor je filter sneller dichtslibt en je het vaker moet schoonmaken. Het zweefvuil hoort juist in je biologische filter te blijven hangen. Hier kan het worden afgebroken tot voedingstoffen en weer worden gebruikt door je planten.

kool en zeoliet doen grotendeels hetzelfde. Ze zijn beide zo poreus, dat heel veel chemicaliën en grotere moleculen erin vast blijven zitten. Kool nog iets meer dan zeoliet.
Persoonlijk ben ik er alleen voorstander van als je bijvoorbeeld medicatie in je bak hebt die je eruit wilt filteren.
Of als je weet dat in je regio chloor gebruikt wordt in het kraanwater, dat je dat dan eerst door actieve kool laat lopen voordat het je bak in gaat.
Ik zou het zeker niet permanent gebruiken omdat het ook zeker voedingstoffen voor de planten eruit filtert.
Overigens hebben kool en zeoliet maar een beperkte werking. Na een aantal weken zit het al zo vol dat je het moet vervangen.

Afhankelijk van het type hout, hoeveel hout en hoe groot je bak is valt dat bruin/gelige echt wel mee.
Daarnaast is het nog eens goed voor meeste vissen ook. Het werkt kalmerend en gaat schimmels en infecties tegen. Een beetje zou ik echt niet moeilijk over doen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Floor »

toch blijf ik er bij dat je het best eerst mechanische moet filteren. Afvalresten horen zo snel mogelijk uit je systeem werwijderd te worden.
als je je filter vol wilt stoppen met met rotte blaadjes en vissen poep omdat de bacterieen dat zo lekker vinden kan je bladafval en dergelijke net zo goed gewoon in je aquarium laten zitten daar, zitten tenslotte ook bacterieen.
de bacterieen die grof vuil eten en dit omzetten in andere stoffen produceren juist ammonium en andere ongewenste stoffen. Dit zijn namelijk hele andere bacterieen dan de zo gewenste nitrificerende bacterieen.

maar gelukkig zijn er ook mensen die het anders doen dan ik en zijn daar kennelijk zeer tevreden over :lol:
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Fabian »

Floor schreef: de bacterieen die grof vuil eten en dit omzetten in andere stoffen produceren juist ammonium en andere ongewenste stoffen. Dit zijn namelijk hele andere bacterieen dan de zo gewenste nitrificerende bacterieen.
Volgens mij wordt ammonium juist omgezet in nitriet en dat weer in nitraat...

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Floor »

Volgens mij wordt ammonium juist omgezet in nitriet en dat weer in nitraat...
dat klopt inderdaad voor de nitrificerende bacterieen maar, niet alle bacterieen doen dat er zijn veel verschillende en voor zover ik weet houden de nitrificerende rakkers helemaal niet van een omgeving met 'grof vuil'
deze beestjes houden van (voor het oog) schoon en zuurstofrijk water bovendien houden ze niet van licht, afdekken dus! die externe filters houden daar al rekening mee deze zijn doorgaans van ondoorzichtig of getint materiaal.

In de (koi) vijver wereld doen ze niet anders dan eerst mechanische filteren. Ik ben in Japan bij kwekerijen geweest, waar eerst uitsluitend over centrifugaal filters werd gefilterd deze hadden een filterplaat met openingen van 100 of 200 micron. Hiermee werd vrijwel al het vuil verwijderd vervolgens ging het water door een volledig afgedekt bioloog.
Hier kwamen geen matten, sponzen, watten of iets dergelijks aan te pas. wel veel vers water!
het ging hier om opkweek bakken die ongeveer zwaar bezet waren.
Ook in de consumptie kwekerij kan het zo gaan en er wordt echt niet 24 uur per dag water ververst bio filtratie is daar dan ook noodzaak.

Natuurlijk is dit niet helemaal te vergelijken met aquaria, maar het heeft mij destijds wel aan het denken gezet over hoe het best biologische gefilterd kan worden.

Maar nogmaals er zijn heel veel mogelijkheden en misschien maakt dat het aquarium houden zo leuk, eigenlijk doet iedereen het net iets anders.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Adviezen bij vullen filter

Bericht door Stefan »

Er zijn gelukkig meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik heb altijd geleerd dat bacterieën niet malen om waar ze op zitten, alleen maar om de aanwezige stoffen.
Het draait allemaal om balans. Als de ammonificerene bacterieën ervoor zorgen dat de ammoniak iets toeneemt, komt er automatisch een bloei van nitrificerende bacterieën op gang. Als de ammoniak weer afneemt zal de cultuur nitrificerde bacteriën ook afnemen. Zo werkt in de natuur de balans tussen vraag en aanbod.

Waar je het beste voor kunt zorgen is oppervlak, oppervlak, oppervlak. Hoe meer hoe beter.
Al die slib in je filter zorgt voor een veel groter oppervlak dan je filtersubstraat alleen.
Het is echt geen vuil te noemen, het breekt af, wordt kleiner, laat los, en gaat naar het volgende stadium in je filter. Enkel alles wat niet biologisch afbreekbaar is zal in je watten blijven hangen. Alles wat wel biologisch afbreekbaar is, zal als voedingstoffen in je water terecht komen. Bij een teveel aan voedingstoffen zal je moeten verversen.
Daarom is bij een echte hollandse plantenbak vrijwel geen verversing of filteronderhoud noodzakelijk. Je zorgt voor een biologisch "evenwicht".

Bij 100 tot 200 micron praat je bijna over waterzuivering en niet meer over filtering.
Ik denk dat ik wel durf te zeggen waarom ze daar met dat soort platen doen. Er staan relatief weinig, of misschien zelfs geen planten in die bakken om voedingstoffen op te nemen. Om niet constant te moeten verversen wil je dus helemaal niet dat afvalstoffen worden omgezet in voedingstoffen. Bij een bak met planten wil je dat juist wel om niet met profito e.d. te hoeven bemesten.
Floor schreef:als je je filter vol wilt stoppen met met rotte blaadjes en vissen poep omdat de bacterieen dat zo lekker vinden kan je bladafval en dergelijke net zo goed gewoon in je aquarium laten zitten daar, zitten tenslotte ook bacterieen.
Iedere naturalist in aquariumhouden zal dit ook zeker beamen.
Ik heb ook blad op mijn bodem liggen. Amerikaanse eik, beuk en amandelboom.
Afgestorven bladeren doe ik meestal ook weinig mee. Totdat ik het niet meer fraai vind staan. Dan haal ik ze weg.
Enige waar je op zo'n moment wel voor moet zorgen is dat je voldoende stroming in je bodem hebt. Want als die bladeren in je bodem terecht komen en er is te weinig stroming, zullen ze zonder zuurstof gaan rotten en dan ontstaat er sulfaat. Dat stinkt naar rotte eieren en is bij bepaalde dosis giftig.

Overigens is het zo dat meeste bacterieën niet van licht houden, en zeker geen UV.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”