Help

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gesloten
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:09

Help

Bericht door Pascal112 »

Hallo ik ben sinds gsiteren de eigenaar van een jewel 240 nu zou ik graag wat tips hebben over hoe nu verder voedingsbodem zit erin grindlaag ook stenen ook planten waren mij afgeraden. ik weet dit dus niet dat het anders moet wat kan ik het beste nog aanschaffen kopen pomp verwarming zit erin
moeten er voedingsflessen komen etc voor planten enz

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Help

Bericht door stefan99 »

Even niet in staat erg uitgebreid te antwoorden. Wat je je even af kan vragen
Wel.CO2
Aanschaf is even duur
Veel planten keus
Meer belichting
Minder kans op alg, kan ook goed zonder co2.

Geen co2
Geen aanschaf kosten
Minder planten keus
Minder verlichting (korter)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Help

Bericht door stylz »

Hoi Pascal,

Je bent alvast verkeerd begonnen, een voedings bodem, is alleen voeding voor ellende, zo'n ding hoort niet in een aquarium.
Ik zou hem er nu nog uitgooien.
Bak leeg maken en je eerst goed laten voorlichten.

Dan als je alles klaar hebt, alle planten voeding binnen, Co2 installatie evt, nieuw grind,zand of soil er in, hardscape klaar en je plantjes in huis hebt,
Ga je een paar cm water er in zetten, je plant al je plantjes dan pas vul je de bak af, alle systemen bij, gelijk planten voeding en CO2 lekker hoog.
dat laat je 3 weken draaien voor je vis gaat kopen, geeft je mooi de tijd daar over na te denken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Help

Bericht door stylz »

stefan99 schreef:Even niet in staat erg uitgebreid te antwoorden. Wat je je even af kan vragen
Wel.CO2
Aanschaf is even duur
Veel planten keus
Meer belichting
Minder kans op alg, kan ook goed zonder co2.

Geen co2
Geen aanschaf kosten
Minder planten keus
Minder verlichting (korter)
Niet korter verlichting, maar minder intensief, de tijdsduur mist je onder de 12 uur blijft ok
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Help

Bericht door stylz »

even door gaan op je voorstel topic een lucht pomp is niet aan te raden die stript de CO2 uit je water en dat is het laatste wat je wil, CO2 installatie is wel aan te raden, maar vaak struikelen mensen op de kostprijs.
Je kan een CO2 checker kopen dan weet je of je niet te laag zit.

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techn ... erle/71265
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:09

Re: Help

Bericht door Pascal112 »

stylz schreef:Hoi Pascal,

Je bent alvast verkeerd begonnen, een voedings bodem, is alleen voeding voor ellende, zo'n ding hoort niet in een aquarium.
Ik zou hem er nu nog uitgooien.
Bak leeg maken en je eerst goed laten voorlichten.

Dan als je alles klaar hebt, alle planten voeding binnen, Co2 installatie evt, nieuw grind,zand of soil er in, hardscape klaar en je plantjes in huis hebt,
Ga je een paar cm water er in zetten, je plant al je plantjes dan pas vul je de bak af, alle systemen bij, gelijk planten voeding en CO2 lekker hoog.
dat laat je 3 weken draaien voor je vis gaat kopen, geeft je mooi de tijd daar over na te denken.
Het is pantenvoeding die onder de grind zit he

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:09

Re: Help

Bericht door Pascal112 »

*Plantenvoeding

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Help

Bericht door stylz »

Pascal112 schreef:*Plantenvoeding
Het is rommel die alleen maar ellende geeft sorry.

Een voedings bodem geeft alleen maar ellende, winkels verkopen het graag, het zorgt voor veel getob, kan je veel middeltjes verkopen, het maakt je grind of andere bodem ongeschikt voor hergebruik.
Van uit het stand punt van de winkel is het dus perfect spul en je krijgt er ook nog geld voor ook :)

sorry maar ik kan niet anders doen dan je aanraden het er uit te halen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:09

Re: Help

Bericht door Pascal112 »

En hoe word er gedacht over een bio co2?

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Help

Bericht door stefan99 »

Zelfde als al het andere co2.
Misschien is je bak wat groot voor bio co2. Durf het niet zeker te zeggen.
Post zo nog een uitgebreide reactie over co2 en een niet co2 bak.


Als ik jou was gewooon je bak leeg halen. Helpen we jou deze week met alles over het opstarten. Heb jij daarna een goed.draaiende bak. (Kan ook nu doorgaan, maar loop je een groter.risico op problemen)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:09

Re: Help

Bericht door Pascal112 »

ja het jammere is we hebben er al veel geld inzitten voedingsbodem was ook al 50 euro dan nog de nodige flesjes voor te starten mn vrouw vind het ma niks leegmaken ma als niet anders kan ok

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Help

Bericht door stefan99 »

Zo als beloofd nog een reactie.
Sorry voor tik.fouten, typ.op me mobiel. Dan weet je het wel.

Op het begin even iets over de Estimate Index (Ei). Dat is een methode om je planten te voeden. Hierbij voeg je zoveel mogelijk planten voeding toe zodat je planten geen tekorten hebben. Tekorten zorgen voor algen. Als je hierover meer wil weten vraag het. Typ.ik opndd computer het wat uitgebreider.

Als je gaat werken met co2, wat ook planten voeding is. Zorgt voor een goede planten groei. Je planten kunnen dan ook meer licht gebruiken, -zodat er langer fotosynthese kan plaats vinden. Als je geen co2 toevoegt dan is er dus een tekort aan co2. Je kan je verlichting niet te lang hebben aanstaan en het licht moet niet te fel zijn. Als je voor geen co2 gaat, koop.wel een co2 checker. Zo zie je wanneer je te laag zit met co2 en er alg gaat groeien. Ook als je co2 gebruikt de checker aanschaffen.

De planten die in een niet co2 bak kunnen, moeten (vaak) een lage licht intensiteit hebben. Planten die dit kunnen.zijn bijvoorbeeld cryptocyrne, anubias en vallisneria soorten. Ooknde javavaren doet het goed en de mossen. Als je wel co2 gebruikt krijg je minder snel tekorten. Dus kan je verlichting ook wat feller en langer. Maar NOOOIT langer dan 12u de planten stoppen dan met fotosynthese. Je kan dus planten kiezen die van wat meer licht houden. De planten die van minder licht houden kunnen dan juist niet. Co2 geeft wat meer mogelijkheden, maar zonder co2 kan je ook mooie bakken makrn!!


Over de voedingsbodem, lijkt ideaal. Is het niet, gaat in het begin goed. Totdat de voeding eruit is. Dan gaat het rotten. Dat wil je niet..zeker niet als je bak dan draait en alles eruit moet.
Je bak is nu nog vrij leeg. Je kan nu alles er nog uithalen. Dan even de juiste spullen aanschaffen. Nu geef je algen kans om te groeien en iedere kans die er ks voor een alg.om te groeien. Die neemt hij. Als je nu wat dingen zegt wat je graag zou willen kunnen we deze week (of paar dagen) alles bekijken wat moet kunnen. Wel of geen co2 is nu een belangrijke beslissing. Als je dat kan vertellen kunnen we je gemakkelijker helpen. Nu zijn het maar wat algemene dingen.

Nog een paar extra dingen:
Als je geen co2 neemt groeien de planten minder snel, je hoeft dus minder vaak je planten te snoeien. Als je wel.co2.toevoegt groeien je planten sneller, dus meer snoei werk.

Ik zeg telkens: wel co2 of geen co2.
Maar in water zit ook al.co2, maar niet erg veel. Als je geen co2 toevoegt heb je wel wat co2 in je bak zitten.

Als je Ei gebruikt moet je iedere week 50% water verversen

Koop ook als planten snelgroeiers. Zoals waterpesr en cabomba. Deze zorgen ervoor dat algen minder kans hebben.

Denk dat ik nu niks meer kan verzinnen.... :mrgreen:
Wacht nog even af op de controle van Juffrouw Stylz. Die zal het nog wat aanvullen en verbeteren. Of een ander forum lid.

Owja, de reden waarom we ook zeggen nu je bak leeg is: er is nu nog niks mis. Als er in het begin wat fout gaat is het moeilijker te herstellen.

Waar je wel alvast.over na kan denken is het wel of niet toevoegen van co2.

Mocht je vragen hebben na dit stukje tekst, stel ze. Voorkomen is beter dan genezen :mrgreen:
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:09

Re: Help

Bericht door Pascal112 »

wat is ong een prijs van een co2 set dus bak leegmaken ik heb nu wit zand erin mag dat wel? dan hergebruik ik het want ligt vrij dik

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Help

Bericht door stefan99 »

Pascal112 schreef:wat is ong een prijs van een co2 set dus bak leegmaken ik heb nu wit zand erin mag dat wel? dan hergebruik ik het want ligt vrij dik
Denk een co2 set een euro of 200 is?

Weet niet of het kan maar misschien is 2 bio co2 systemen mogelijk. Flessen, gist, slang, bakje kost niet zo veel.

Witte zand kan je hergebruiken, zonder voedingsbodem natuurlijk :)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:09

Re: Help

Bericht door Pascal112 »

ok zal morgen plantjes halen wat raden jullie aan ? zal dan de bak leegmaken zand er weer in alle stenen enz weer op de plaats planten erin water erin en dan nieuwe flesjes met startspul erin is dit dan zo correct?

Gesloten

Terug naar “Aquarium algemeen”