babyguppies

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mayan

babyguppies

Bericht door mayan »

Ik heb een probleem, en ik weet niet of ik mijn probleem nu op de juiste plaats neerzet, maar ik wil erg graag een goed advies. Ik heb sinds juli dit jaar guppies. Ik heb de guppies (21 stuks)van verschillende mensen gekregen en ze zitten allemaal bij elkaar in 1 aquarium (60-40-40). Toen ik de guppies kreeg waren het nog babies, nu zijn ze volwassen, en krijgen ze zelf babies. Ik heb al 5 legsels gehad. Het probleem is dat alle babieguppies doodgaan. De oudste is 3 weken geworden. De staartjes verdwijnen, en de vinnen verdwijnen, en uiteindelijk kunnen ze dus niet meer zwemmen en gaan ze dood. Eerst had ik ze in koud water. Daar gebeurde hetzelfde. Advies was: guppies in warm water houden. Nu zitten ze in water van 22 graden. Bij het eerste nest heb ik de mama apart gezet, en toen de guppies geboren waren mama weggehaald. Bij het tweede nest heb ik mama in het aquarium gezet en de babieguppies gevangen en apart gezet. Bij het derde nest heb ik de babies in een kweekbakje gedaan en op het water van het aquarium laten hangen. Nu laat ik de babies gewoon tussen de groten in het aquarium zwemmen. Niets helpt, telkens verdwijnen de staartjes en vinnen van de babies, in welke omgeving ze ook zitten.
Ik ben ook inmiddels van voer veranderd, ik heb nu voor de babies een speciaal eiwitrijk voer wat ik in de speciaalzaak bij ons op de hoek heb gekocht.
Aan de volwassen vissen zie ik niks. Die zijn allemaal even mooi, geen rare plekken, prachtig van kleur.
Kan iemand aljeblieft een advies geven waar ik iets aan heb?

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: babyguppies

Bericht door Laurens »

Heb zelf niet erg veel verstand van guppen, maar ik denk dat met warm water 26 graden wordt bedoeld, dit is normaal voor gupjes. Bij de vinnen zou ik aan vinrot denken, zou je eens kunnen kijken of er bijvoorbeeld een wit randje aan de restanten van de vinnen zit? Dan is het zeker vinrot, en dat kan je gewoon genezen met medicijn uit de betere dierenwinkel.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: babyguppies

Bericht door Kees »

Temperatuur mag inderdaad wel iets omhoog 25 tot 27 graden.
Klinkt mij wel als inteelt daar de ouders dus geen ziekte kenmerken vertonen.
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je een paar vrouwtjes guppen ergens vandaan kan halen.
Wat voor andere vissen zitten erin en heb je genoeg schuilplaats in de vorm planten voor de jongen visjes?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: babyguppies

Bericht door Kevin »

Ik heb hem inderdaad even verplaats naar de juiste rubriek ;)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mayan

Re: babyguppies

Bericht door mayan »

De temperatuur kan ik wel omhoog zetten. Hoewel ik ook van mensen weet dat ze guppies gewoon in koud water houden. Misschien niet zo gezellig voor de guppies, maar ze doen het wel.
Inteelt is een mogelijkheid. Ik heb de guppies gekregen van 3 verschillende onafhankelijke mensen, maar de guppies heb ik pas later bij elkaar gezet, dus ze zouden best wel broer-zus bevruchting kunnen hebben gehad. Ik dacht dat een gup pas geslachtsrijp was na 2 maanden, maar daar schijn ik me ook in te hebben vergist, dus de kans op inteelt is vrij groot. De guppies komen van mensen thuis, en ik heb niet bij iedereen de volwassen guppen kunnen zien. Maar nu alle guppen bij elkaar zitten zou dat probleem na verloop van tijd over moeten zijn, toch?
Ik heb geen andere vissoorten in het aquarium en voldoende planten, maar niet teveel. Er is ook voldoende open ruimte. Ik heb hoge waterplanten, de normale soort (geen idee hoe het heet, maar de vorm kwam me heel bekend voor en ze kostten bijna niks) uit de dierenspeciaalzaak.
Als ik niet zeker weet of het vinrot is, is het dan verstandig om de vissen te behandelen tegen vinrot?

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: babyguppies

Bericht door Kees »

Vind je probleem wel apart.
In eerste instantie zou je denken aan een vorm van vinrot, maar dan zouden de ouders het toch ook moeten hebben?
Tenzij het een bacterie oid is waar de ouders sterk genoeg voor zijn, maar de jonkies niet.
Hoe zijn je waterwaardes eigenlijk?
Als ook je waterwaardes in orde, wat ik wel verwacht eigenlijk, dan zou ik ze inderdaad denk ik een kuurtje van Esha 2000 of Sera Baktopur geven.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mayan

Re: babyguppies

Bericht door mayan »

Nou, ik weet niets van waterwaardes. Dus ik heb geen idee wat ik moet meten, hoe ik het moet meten, wat het zou moeten zijn, enz. Dit heb ik nog nooit gedaan. En iets aan water toevoegen om iets te bestrijden heb ik ook nog nooit gedaan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mayan

Re: babyguppies

Bericht door mayan »

Maar ik heb de namen opgeschreven van wat je noemde en ik ga eens googelen of ik meer informatie hierover kan vinden, en even bij de dierenwinkel langs om te kijken of ze het verkopen, en wat voor gebruiksaanwijzing erop staat. In ieder geval bedankt, ik ben weer een stapje verder.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: babyguppies

Bericht door Kees »

Je kan eens wat water in een potje mee nemen naar bv Atlantis, volgens willen ze dat best wel voor je checken.
Ik weet niet of Wesdijk in Barendrecht te ver voor je is, maar Wesdijk is wel een van mijn favoriete visshops.
Anders kun je eens kijken voor zo'n doosje met test strippen, zijn niet echt super nauwkeurig, maar kan wel een indicatie geven.
Wesdijk heeft zeker de weet die medicijnen, maar ik denk dat Atlantis of anders Intratuin ze ook wel zullen hebben.
En als je naar Wesdijk gaat, wie weet hebben ze nog andere suggesties voor het probleem, lopen daar echt wel gasten met kennis rond.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mayan

Re: babyguppies

Bericht door mayan »

Ik ben bij Atlantis (faunaland) geweest en daar zeiden ze dat het komt omdat de watertemperaruur schommelt. Maar dan praten we over 1 graad, hooguit, want mijn aquarium staat in de schuur maar die schuur is wel volledig geisoleerd omdat er nog meer dieren wonen. Dus als er een hele koude nacht is geweest kan de watertemperatuur een graad lager zijn in de ochtend. Maar toen mijn guppies nog in huis stonden had ik het probleem ook al. Ze hebben me bij atlantis geen mogelijkheid geboden om waterwaardes te meten. Misschien als ik er alsnog om ga vragen, maar niet van hunzelf uit.
Ik denk dat ik inderdaad beter langs Wesdijk kan gaan. Daar heb ik niet aan gedacht omdat ik zelf geen rijbewijs heb. Goed dat ik weet dat ik een potje water mee moet nemen. Daar zou ik zelf ook niet aan hebben gedacht.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mayan

Re: babyguppies

Bericht door mayan »

Dan kan ik ook meteen een babyguppie aan hun laten zien, misschien kunnen ze daaraan al zien wat het probleem is. Zou helemaal fijn zijn.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: babyguppies

Bericht door Kees »

Atlantis is niet meer wat het geweest was, vroeger (jaar of 20 geleden), was het een beduidend betere zaak.
Maar ik verwacht dat Wesdijk je wel kan helpen, zo wie zo, testen ze daar je water wel voor je.
Dat de oorzaak zou liggen aan temperatuurschommelingen, klinkt mij als ............ zeker als we het hebben over 1 graadje. Als het 10 graden of meer zou zijn, dan twijfel ik daar nog eigenlijk aan.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

ed1
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2009 16:48
Locatie: Uitgeest

Re: babyguppies

Bericht door ed1 »

Hoe vaak ververs je je water? Ik denk namelijk dat hier het probleem zit.
Juwel Rekord 70
16 x kardinaaltera
6 x koraalplaty
3 x black molly
1 x pleco
4 x L 066
groetjes Ed

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mayan

Re: babyguppies

Bericht door mayan »

Vanavond (vrijdag) ben ik bij Wesdijk geweest.
Een heel gesprek gehad, met heel veel informatie, net te veel dat het me een beetje duizelt.
Water laten testen, in principe was alles goed, alleen nitriet was enigszins aanwezig, en fosfor ook (lichtblauw).
Eerst begon hij over te weinig water verversen, waardoor schadelijke bacterien makkelijk hun gang kunnen gaan.
Toen teveel verversen waardoor goede bacterien verdwijnen.
Een bacterie die de visjes aantast zit niet in het water maar in het visje zelf.
Esha 2000 hebben ze niet, alleen een anti-bacterieel middel wat meteen 20 euro kost. Wat ook nogal ingrijpend is voor kleine visjes als guppies, en dat raadde hij beslist niet aan.
Volgens de verkoper moet ik bacterien toevoegen, zodat de filter een kweek van goede bacterien aan gaat maken, waardoor het water meer evenwicht krijgt (als ik het goed onthouden heb).
Een of ander middel heb ik gekocht, maar ik twijfel, het gaat me te moeilijk, en ik ben het overzicht kwijt van wat ik aan het doen ben. Dus ik heb het middel weer retour gebracht.
Ik heb een liefhebber gevonden voor de guppies die ik heb. Ik doe morgen alle guppies weg. Het aquarium wil ik daarna grondig reinigen, en dan wil ik kijken voor een geschikte plek in huis, waar ik helemaal opnieuw kan beginnen. Niet direct, maar in het voorjaar of zo.
Overigens vond deze man (van de winkel) het ook een heel apart probleem, vooral omdat de volwassen guppen niks mankeren. Hij hield er wel rekening mee dat het toch kan overslaan naar de volwassen dieren. Ik heb een baby laten zien, en hij zei dat het inderdaad het meest op vinrot lijkt. Het staartje was verkrampt, zei hij.
Hij had een aantal opties, die ik hier op dit forum ook gehoord heb, wellicht inteelt, of een bacterie, of een biotoop die niet ideaal is. Hij kon geen concreet antwoord geven, en het kost me teveel tijd en moeite om het allemaal zelf uit te zoeken, we hebben namelijk nog een huis vol dieren, en ik wilde guppies erbij hebben omdat ik ze leuk vind, en dacht dat ze gemakkelijk te houden waren. Kennelijk komt er toch nog wel meer bij kijken.
Ik weet dat de guppies goed terecht komen, en ik hoop dat de volgende eigenaar het probleem op kan lossen.
In ieder geval iedereen bedankt die heeft geluisterd en serieus heeft geprobeerd te helpen. Ik vind het heel erg dat ze weg moeten, maar het is beter zo.

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: babyguppies

Bericht door Timothy »

Dag Mayan,

dat is zeker niet leuk! Maar idd misschien wel beter zo. Lekker in het voorjaar starten en dan kan je met een nieuwe bak beginnen. :)

Groet,
Tim
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”