Help: aquarium van slag, graag hulp!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
rolfkunst
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:16

Help: aquarium van slag, graag hulp!

Bericht door rolfkunst »

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende. De verlichting van ons aquarium was vorige week vrijdag stuk gegaan. De vissen hebben toen tot maandag in het donker gezeten. 1 Visje heeft niet niet overleefd. De verlichting was weer gemaakt en ipv 1 tl hebben we nu 2 tl schijnen. 'S nachts donker en overdag verlicht.
De ochtend erop zagen we dat de visjes op het huisje lagen, op de bodem lagen en versuft leken. Onze roodkop zalmen hadden geen rode koppies meer. Vervolgens hebben we 1derde water uit de bak gehaald en verschoond. Het leek beter te gaan. 'S avonds weer de verlichting uit en de volgende dag weer hetzelfde en ook weer water verschoond. De derde dag weer hetzelfde en het water getest: het No3 gehalte was te hoog. Meteen 2 derde water eruit gehaald en visjes geen eten meer gegeven. Vanmorgen weer 2 derdewater verschoond; wederom lagen de visjes versuft in de plantjes, op het huisje en op de bodem. Nu beginnen de roodkopzalmen weer hun kleur te verliezen,en ik heb het water getest; alles is keurig! De PH waarde is licht verhoogd, maar niet noemenswaardig.
Heeft iemand tips wat dit kan zijn?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Help: aquarium van slag, graag hulp!

Bericht door Linda »

Rolf, heb je wat meer informatie voor ons?
Hoe groot is je bak?
Hoelang draait je bak nu?
Hoeveel vissen/planten zitten erin?
Voeg je iets toe? (co2, plantenvoeding, oid)
Wat voor 'n filter gebruik je? Staat deze dag en nacht aan?
Wat is de temperatuur van het water?

Lampen die een poosje uit staan zouden geen gevolgen moeten hebben voor je vissen. Tenzij je co2 toevoegt wat niet wordt opgenomen door je planten omdat de lampen uit zijn..
Beantwoord even de vragen en evt nog wat andere info waar je op komt dan kunnen we je beter helpen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
rolfkunst
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:16

Re: Help: aquarium van slag, graag hulp!

Bericht door rolfkunst »

Beste Linda,

Dank je wel voor je snelle reactie. We hebben een 50ltr bakje met 6 plantjes. Hij draait nu bij ons 4 weken, maar we hebben hem overgenomen.
5 neontetra's
1 koppel kempvis
2 roodkopzalm
4 guppies
4 onbestemde soort kleine vis
1 zalm
1 steurachtige
Algeneter
2 blanke garnalen
1 rode garnaal ( en een hoeveelheid kleintjes hiervan)
1 slak

Wij hebben dit bakje + vissen bestand overgenomen. Er zat ook nog een labeo in, maar deze hebben we eruit gehaald omdat hij te groot werd voor de bak en hierdoor ook agressief.
Wij voegen nitraat toe ( kleine witte donuts)
Filter staat dag en nacht aan. Het gaat om een Evolutionair 1 bakje met 4 compartimenten voor het filteren. Heeft van die grofporige sponzen.
Temperatuur is 24 graden.

Het bevreemd mij dat het bakje 3 wekenlang probleemloos draait en nadat de lampen zijn stukgegaan deze vage problemen ontstaan?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Help: aquarium van slag, graag hulp!

Bericht door Linda »

Het klinkt wel als een nitrietpiek. Meestal laat je een bak 4 weken indraaien zodat de nitrietpiek is geweest voor er vissen in gaan, maar je hebt ze gekregen dus kan dat niet. Zo te lezen zitten jouw visjes er midden in. Je hebt er goed aan gedaan om water te verversen. Met de nitraatringen ben ik niet bekend waarvoor voeg je de die toe?
Waarschijnlijk zijn doordat het licht uit was je planten gestopt met het aanmaken van zuurstof en filteren van gifstoffen zoals nitriet, gevolg Nitrietpiek..
Zet wat snelgroeiende planten (bv belgisch groen) in je bak en ga hiervoor voeding toevoegen. Dus bijvoorbeeld profito van easylife. Co2 is niet gelijk nodig zolang je je verlichting niet langer dan 8-9 uur aan hebt. Zo zullen je planten gaan groeien die de gifstoffen uit het water filteren en zuurstof aan je bak gaan toevoegen.
Verder kunnen vissen die bv gehouden moeten worden in grote scholen of een groep, zoals de roodkopzalmen en de onbekende zalm, tekenen van stress gaan vertonen omdat zij niet op hun gemak zijn. Ze gaan dan 'van kleur af' en kunnen door stress zelfs overlijden. Mijn ervaring is dat (karper)zalmen hier erg gevoelig voor zijn.
Wat je eigenlijk ook zou moeten doen is een paar visjes elders onderbrengen. Veel aquariumwinkels nemen wel visjes aan, al is dit niet altijd tegen betaling. Sommige zitten in jouw bak niet op hun plek..
Wat ik als ik jou was zou wegdoen zijn:
*De roodkopzalmen, deze moeten in een bak van minstens een meter worden gehouden met minstens 10 soortgenoten.
*De zalm. Geen idee welke het is maar het zal zeker een scholenvis zijn.
*De dame kempvis. Voor een koppel heb je eigenlijk een grotere bak nodig ivm het jaag gedrag van de man.
Voor de rest zou ik ze eigenlijk eerst moeten zien om te weten of ze goed zitten in jouw bak..

Heb je ook foto's van je bak? Misschien is hier nog iets op te zien wat zou kunnen wijzen op problemen.
Dan kunnen we wellicht gelijk je onbekende visjes voor je identificeren :)
Ik ben zelf wel benieuwd naar de steurachtige en de 4 onbestemde kleine visjes..
Succes Rolf! Ik hoop dat je een beetje geholpen bent en dat de rest van je visjes het overleefd..

Er komen vast nog meer reacties met tips en misschien wat aanpassingen/aanvullingen op mijn verhaal :)

Gebruikersavatar

Larske
0-200
0-200
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 15:21
Locatie: Etten-Leur

Re: Help: aquarium van slag, graag hulp!

Bericht door Larske »

Lijkt me goed om je water waardes te laten testen bij een aquarium speciaalzaak. Zonder dat je je waardes weet blijft het gokken wat er mis is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
rolfkunst
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:16

Re: Help: aquarium van slag, graag hulp!

Bericht door rolfkunst »

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb gisteren alle 4 de filters opnieuw schoongemaakt en in de laatste zat zelfs een behoorlijke hoeveelheid slakken huisjes. De zalm is eruit gehaald en ook 1 garnaal. Een vriendin heeft ook een aquarium en wilde ze graag hebben.
Vandaag krijgen ze weer voedsel, geven we ze nu om de dag voedsel. Ook heb ik er 1 TL uitgehaald. De vissen zijn de nacht goed doorgekomen en de roodkopzalm hebben weer rode koppies.

Ik zal binnenkort even foto's posten.

Groetjes Rolf!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Help: aquarium van slag, graag hulp!

Bericht door stylz »

Ik val hier een beetje in heb ook niet alles helemaal gelezen, maar een aquarium heeft regelmaat nodig, dus alle 4 de filters schoonmaken is nooit een goed plan, en om de dag voeren ook niet.

Je bacterien stellen zich in, zeg maar je bevolking op hoeveel voedsel er is als dat steeds in golven komt geeft dat hongersnood en daarna overschotten omdat de halve bevolking de hongersnood niet overleefd.
Tracht elke dag ongeveer even veel te voeren, een dag vasten voor je vissen mag best.

Verander nooit te veel in een korte tijd geef het systeem de tijd, uiteraard als het echt mis gaat moet je wel snel zijn :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

warander
0-200
0-200
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2009 21:35
Locatie: Schiedam

Re: Help: aquarium van slag, graag hulp!

Bericht door warander »

Vind het ook een slechte combinatie.
Betta,s vragen rust, zitten er snelle vissen bij,in 54 l !!!

En,inderdaad, dat filter schoonmaken, is ook niet best.
Tenzij in een emmer aquawater, onder water, keer knijpen,en terug.
Verder niet,omdat hij vies is.
Vies filter betekent bacterie.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Help: aquarium van slag, graag hulp!

Bericht door Stefan »

Ik denk dat doordat je verlichting uit heeft gestaan dat je planten en algen in de "nachtmodus" zijn gegaan. Daarin nemen ze niet tot nauwelijks voedingsstoffen (waaronder NO3) meer op terwijl de afgifte door voeren en vissen wel gewoon doorgaat. Als je dan na een tijdje het ritme weer terug brengt, duurt het even eer je planten en algen weer alles opnemen en terug zijn in hun ritme en gewend zijn aan de nieuwe verlichting.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Help: aquarium van slag, graag hulp!

Bericht door Linda »

Met alle 4 de filters bedoel je dan de inhoud van je filter? Het lijkt me namelijk sterk dat je voor 45 liter 4 filters hebt staan :?
Als je je filter schoonmaakt inderdaad nooit te grondig willen zijn. Je mag de grovere rommel eruit spoelen, evt de witte bovenste watten (ik neem tenminste aan dat je die hebt) vervangen. De rest lekker laten zitten ivm bacteriën die zorgen voor een gezonde bak.
Aangezien je niet weet wanneer dit voor het laatst is gedaan en omdat er toch een behoorlijk aantal viezigheid in zat snap ik wel dat je je filter hebt schoongemaakt. Maar doe dit de volgende keer niet wanneer je al waterverversingen hebt gedaan. Je gooit dan namelijk je bacteriecultuur overhoop met als gevolg nog meer problemen zoals alg. Beter is om 2-3 dagen na het verversen je filter te verschonen wat afhankelijk van de grootte van je filter en visbestand, niet zo vaak hoeft.
Fijn dat je vissen weer wat kleur hebben. Misschien kunnen we als alles weer goed draait je verder helpen met je visbestand :P

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”