Plantenvoeding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Plantenvoeding

Bericht door Kreek »

Hallo allemaal,

Net als velen gebruik ik profito als plantenvoeding. Is dit afdoende of raden jullie extra voedinssupplementen aan. In pricipe bevat profito een heel scala, maar is het werkelijk HET middel voor planten? Is het verstandig om bijvoorbeeld extra Kalium of andere elementen toe te voegen naast profito? Wat doen jullie als je profito gebruikt?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Plantenvoeding

Bericht door stylz »

kalium hoeft niet perse extra er bij maar in een sterk belichte bak kom je wel makkelijk nitraat, fosfaat en evt magnesium te kort.

Voeg je dat als kalium nitraat en fosfaat toe komt er niemand wat te kort.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Plantenvoeding

Bericht door Kees »

Jaren vloeibare plantenvoedingen gebruikt, maar sinds een jaart of 2(?) niet meer.
Ik heb wel een Co2 set, PH gecontrolleerd, aan de bak hangen en verder doe ik altijd een HS Terracap bij vers geplante planten.
Moet eerlijk zeggen, planten doen het prima ondanks dat ik altijd een klein beetje active kool in de filter heb zitten.
Maar ik denk dat het ook wel sterk afhangt van welke planten je heb, de ene is de andere niet.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Ronald V
1000+
1000+
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:21
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Plantenvoeding

Bericht door Ronald V »

Of alleen profito voldoende is , durf ik niet te zeggen. Toen ik pas begon gebruikte ik easy carbo en profito. Later ben ik over gestapt naar de poeders van aquariumbemesting.nl, omdat deze goedkoper waren en omdat ik ging voeden volgens Estimative Index.
Naast de CO2 die via een Ph regeling wordt toegevoegd, gebruik ik de volgende voedingssuplementen:
Makro oplossing: kaliumnitraat (KNO3), kaliumfosfaat (KH2PO4) en kaliumsulfaat (K2SO4)
Mikro oplossing: sporenelementen (CSM+B)

Naast de vloeibare voeding gebruik ik zelfgemaakte kleibolletjes op basis van lateriet voor de moerasplantjes en om de mikro-organismen op peil te houden, gooi ik er zo nu en dan het water uit de vaas met chrysanten in. Dat laatste is nog steeds in een experimentele fase.
Gezelschap
Garnalen


M.v.g. Ronald en Pum

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Plantenvoeding

Bericht door Kreek »

Dank jullie wel allemaal voor de informatie! :lol: Ik heb dan in ieder geval Kalium bijbesteld. Nitraat en fosfaat heb ik staan en wordt reeds gebruikt. Als ook carbo natuurlijk tezamen met bio co2. Ferro zit wel goed bij de profito in, maar aan mijn plantjes te zien hebben ze dan kalium gebrek. Ik moet me ook maar eens verdiepen in de poedertjes!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Plantenvoeding

Bericht door stylz »

Ronald V schreef:Of alleen profito voldoende is , durf ik niet te zeggen. Toen ik pas begon gebruikte ik easy carbo en profito. Later ben ik over gestapt naar de poeders van aquariumbemesting.nl, omdat deze goedkoper waren en omdat ik ging voeden volgens Estimative Index.
Naast de CO2 die via een Ph regeling wordt toegevoegd, gebruik ik de volgende voedingssuplementen:
Makro oplossing: kaliumnitraat (KNO3), kaliumfosfaat (KH2PO4) en kaliumsulfaat (K2SO4)
Mikro oplossing: sporenelementen (CSM+B)

Naast de vloeibare voeding gebruik ik zelfgemaakte kleibolletjes op basis van lateriet voor de moerasplantjes en om de mikro-organismen op peil te houden, gooi ik er zo nu en dan het water uit de vaas met chrysanten in. Dat laatste is nog steeds in een experimentele fase.
Ik weet niet of chrisanten water een goede is om in je water te gooien, de meeste bloemen mogen eigenlijk al niet eens met het tuinafval mee :?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Ronald V
1000+
1000+
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:21
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Plantenvoeding

Bericht door Ronald V »

De Chrysanten is op advies van Albert Sanderse, dat hij bij ons op een lezing vertelde. Hij past dit zelf ook al vele jaren toe.
Gezelschap
Garnalen


M.v.g. Ronald en Pum

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Plantenvoeding

Bericht door Kreek »

Ik ben wel benieuwd of het effect heeft. Het voegt microorganismen toe?

Gebruikersavatar

Ronald V
1000+
1000+
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:21
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Plantenvoeding

Bericht door Ronald V »

Klopt, is een natuurlijke manier i.p.v. bacteriepreparaten die je in flesjes kan kopen.
Gezelschap
Garnalen


M.v.g. Ronald en Pum

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Plantenvoeding

Bericht door Kreek »

Inmiddels heb ik de Kalium binnen. Gister de bak verschoont en aangevuld met Nitraat, Fosfaat en Kalium. Ook om de lichtintensiteit te dempen heb ik drijvers ingezet. De bio co2 werkt top. De plantjes krijgen nieuwe frisse groei en de zwarte puntalg blijft weg. Maar... ik heb toch ergens nog een tekort. het nieuw gegroeide blad wordt namelijk vanaf de buitenrand doorzichtig om dan naar binnen te trekken. Ik kan niet helemaal vinden wat dit is. Kan iemand mij dit wel vertellen?

Afbeelding

Afbeelding

Hoe doen jullie dat trouwens met fosfaat? Door het toevoegen van profito daalt mijn fosfaat. Ik dacht omdat dit kwam dat de plantjes meer voeding gebruiken,, maar omdat er ijzer in profito zit kon dit ook wel eens neerslaan als ijzerfosfaat. Wanneer voegen jullie fosfaat toe? Toch niet tegelijk met profito? En hoe lang moet daar dan tussen zitten?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Plantenvoeding

Bericht door stylz »

liefst 24 uur zeker niet tegelijk
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Plantenvoeding

Bericht door Kreek »

Bedankt Stylz. Ik laat er dan een dag tussen zitten. Niemand die weet wat die doorzichtige randjes betekenen?

Gebruikersavatar

Ronald V
1000+
1000+
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:21
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Plantenvoeding

Bericht door Ronald V »

Lijkt mij een calcium tekort, maar weet dit niet zeker.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

http://www.aquaplantsonline.nl/pdf/tekorten.pdf



Of via google en zoeken op; tekorten bij aquariumplanten.
Je krijgt dan keuze genoeg en ik hoop dat de oplossing voor jouw daarbij zit.

Na het verversen voeg ik eerst de Makro oplossing toe, kaliumnitraat (KNO3), kaliumfosfaat (KH2PO4) en kaliumsulfaat (K2SO4) en de volgende dag de Micro oplossing, sporenelement. (In vertaald naar jouw is dat de profito)
Gezelschap
Garnalen


M.v.g. Ronald en Pum

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Plantenvoeding

Bericht door Kreek »

Dankjewe Erveel! Ik heb gezocht op internet, maar kan het niet vinden. Anders had ik hier echt niet gevraagd. Ik probeer altijd eerst zelf de dingen op te lossen. Waar is de sulfaat goed voor?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Plantenvoeding

Bericht door stylz »

sulfaat is in principe niet extra nodig meestal heb je zat, maar je krijgt het gratis mij je magnesium :mrgreen:

Planten gebruiken het in hun fotosynthese om bepaalde eiwitten aan te maken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Planten”