Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
merrypip
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2014 17:23

Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door merrypip »

Zoals bij mijn voorsteltopic gezegd, heb ik een zieke vis, een komeetstaart is het. In eerste instantie dacht ik aan stip, waarvoor ik hem heb behandeld, maar toen zag ik dat mijn vis rode strepen in zijn staart kreeg en rafels, dus het zal vinrot zijn. Daarvoor heb ik toen gelijk Esha 6000 gehaald en de vis behandeld zoals in de bijsluiter beschreven. Nou blijft mijn vis heel down...Hij zit maar in een hoekje achter een steen en hij eet ook helemaal niet. Ook heb ik het idee dat de staart steeds verder wordt aangetast... Ik geeft echt om mijn vis, maar ik weet niet goed wat ik verder nog kan doen. Hopelijk kunnen jullie me helpen. Graag serieuze antwoorden en geen commentaar. ik doe wat ik kan voor mijn vis en ik heb ook niet alle kennis in huis, vandaar dat ik hier lid ben geworden! :lol:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door stylz »

uiteraard krijg je ook commentaar dat komt bij het advies en kan je ook niet los zien van elkaar.
Vissen worden net als mensen ziek van een ongezonde omgeving b.v.

Plaats a.u.b. een foto van de zieke vis en beschrijf een hoe je hem houd, je wordt hier heus niet afgemaakt, maar als je een vis verkeerd houd dan zeggen we dat wel.
Ik neem aan dat je EshA 2000 bedoeld dat is op zich een breed spectrum geneesmiddel dus nix mis mee, meestal helpt dat wel.

Maar heb je bv ongezond water dan helpt geneesmiddel nix daar tegen. kan b.v. ook hoge nitriet waarde zijn waardoor je vis zich ziek voelt, goudvissen zijn nog al vervuilers en planten gaat niet zo best in die combinatie.

Veel mensen onderschatten de behoeften van de goudvis, je hebt er een behoorlijk aquarium voor nodig met een goed filter om ze gezond te houden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
merrypip
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2014 17:23

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door merrypip »

Ik vind het ook niet erg om feedback te krijgen over hoe ik het beter kan doen voor mijn vissen, maar mijn ervaring met een ander forum (overigens niet voor vissen) is dat je soms met de beste bedoelingen een vraag stelt en dan vervolgens compleet wordt afgebrand, vandaar mijn opmerking :lol:

Mijn vissen zijn bij me gekomen doordat een vriendin ging emigreren en ik ze toen heb overgenomen. Ik wist niets van vissen, natuurlijk wel wat dingen op internet gelezen, maar eigenlijk is het sinds ik ze heb (inmiddels 7,5 jaar) altijd goed gegaan...
Ik zal straks wel even foto's maken!

Gebruikersavatar

AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door AquaMartin »

merrypip schreef:Ik vind het ook niet erg om feedback te krijgen over hoe ik het beter kan doen voor mijn vissen, maar mijn ervaring met een ander forum (overigens niet voor vissen) is dat je soms met de beste bedoelingen een vraag stelt en dan vervolgens compleet wordt afgebrand, vandaar mijn opmerking :lol:
Ja, ik herken je ervaringen op andere fora, dat is echt zinloos en niet leuk. Maar ik heb goed nieuws: op dit forum zijn de leden juist erg behulpzaam en aardig tegen elkaar! :D
Natuurlijk zijn er wel eens verschillen van inzicht, maar dat blijft dan vaak bij een discussie, zoals het hoort vind ik, haha.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door stylz »

Wat dat aan gaat kan ik je redelijk gerust stellen wij zijn niet zo'n forum :) en daar wordt ook redelijk de hand aan gehouden.

Wat je natuurlijk wel krijgt is dat iedereen zo zijn/haar mening geeft, ik vind bv een duikertje met een schatkiste enz niet in een aquarium horen andere vinden dat weer leuk en ieder zo zijn/haar ding toch.
Als het over het welzijn van dieren gaat zijn er vaak wel dingen die echt niet kunnen vind ik, wij zijn verantwoordelijk voor het op een juiste manier houden van je dieren zodat ze gezond oud kunnen worden.

Voor een goudvis dus een jaar of 35 :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
merrypip
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2014 17:23

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door merrypip »

Hierbij mijn foto's van mijn vissen en aquarium

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
merrypip
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2014 17:23

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door merrypip »

Gelukkig dat dit niet zo'n forum is :lol:

Nou jullie zien de foto's! Ik heb net het auquarium weer verschoond en ik moet zeggen mijn zieke vis zwemt rond!Ole! Wel zag ik helaas dat ie nu ook zwarte stipjes op zijn lijf heeft gekregen (zie foto waar ie in mijn hand ligt)... Ik ben dus bang dat ie echt nog niet genezen is...
Ik zal ook wat vertellen over hoe ik te werk ga als het om mijn vissen ga.

Het aquarium verschoon ik niet elke bepaalde tijd, ik hou het water in de gaten en schat dan in als het nodig is. Het pompje maak ik ook dan schoon. De objecten en steentjes maak ik ook altijd schoon met warm water net als het aquarium zelf. Dan vul ik het natuurlijk weer met water. Niet alleen maar koud. De temperatuur doe ik op gevoel en nu heb ik daar wel een systeem in. Verder heb ik ook altijd een plantje in het aquarium, maar dat heb ik nu weg gegooid, vandaar dat ie er nu niet in staat.

Ik heb ondertussen wel bedacht dat ik het pompje nu ook tussendoor ga schoonmaken. Mochten jullie nog andere tips en ideeen hebben, dan hoor ik dat heel erg graag! En natuurlijk of ik nog iets kan doen om mijn vis te genezen.
Hij zwemt nu nog steeds lekker rond, dus misschien...wie weet...Ik hoop het!

Alvast superbedankt!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door stylz »

Ok, je hebt in ieder geval je best gedaan voor je vissen, maar......

Je doet wat dingen verkeerd, in de eerste plaats is je pompje en filter veel te klein, goudvissen zijn grote vissen die redelijk wat voer verlangen en ook redelijk wat vuil produceren, dat kan dat kleine pompje onmogelijk aan.

Verder stort je je visjes telkens in een nitriet sprong, je maak nl alles schoon en vult met vers water, dat betekent alle bacterien dood, dus geen stikstofkringloop meer en dus na elke verversing een nitriet piek, die is zeer schadelijk voor je vissen.
Hoe goed bedoeld ook maak de de decoratie en de steentjes niet schoon, je dood daarmee bacterien en das alleen maar fout, hevel evt wat vuil af maar ga niet aan de grote schoonmaak.
Filter zou ik vervangen voor een kratigere en dan liefst een krachtige dan de fabikant adviseert voor jou maat bak, je hebt immers zeer vervuilende vissen en geen planten om te helpen.
Overweeg een echte bodem grind of liever zand, je vissen waarderen het en je krijg gratig bacterie hulp.
Het pompje alleen schoon maken als het echt vuil is, niet omdat je denk dat het goed is lekker fris :) dan alleen wat uitspoelen in lauw warm water niet te schoon maken alleen wat uit knijpen.

Tijdelijk zal je vis zich nu beter voelen, maar de nitiet piek komt, wat je nu het best kan doen is dagelijks wat verversen, niet heel de bak leeg, das altijd een slecht plan tenzij je hem wil verhuizen of zo.

doe nooit alles tegelijk, dus niet en pomp en bak tegelijk schoonmaken, daarmee deel je een enorme dreun uit en die is niet de goede kant op ook al denk je van wel.

Met de beste bedoelingen, maak je voor je vissen een slechte leef omgeving.
Daarbij zijn je vissen al vrij groot voor de maat aquarium, klinkt wie weet wat negatief maar is absoluut niet zo bedoeld.

Wat jij onbedoeld doet is het totaal opnieuw opstarten van je aquarium, dat is een fase waarbij over het algemeen het advies is geen vissen er in wacht tot na je nitriet piek.
Nitriet is zeer schadelijk voor vissen en kan zelfs dodelijk zijn, ik denk dat je het daar moet zoeken niet in geneesmiddelen, met ESHA 2000 had je ook vrijwel elke ziekte onder controlle gekregen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
merrypip
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2014 17:23

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door merrypip »

wow superbedankt zeg voor je uitgebreide antwoord!
Daar ga absoluut wat mee doen! Ik al die tijd maar denken dat het nodig is om alles goed schoon te maken....Nogmaals heel erg bedankt!

Mijn vis zwemt nog steeds lekker rond, hopelijk blijft dit zo! Ik ga vanaf nu het aquarium iig anders aanpakken!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
merrypip
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2014 17:23

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door merrypip »

Mijn vis heeft nog steeds donkere vlekjes op zijn lijf, maar voor de rest gaat het heel goed! eet en zwemt weer en zijn staart wordt niet meer verder aangetast.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door stylz »

ik ben blij :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
merrypip
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2014 17:23

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door merrypip »

Ja ik ook! :lol:
Maaaar....Hij heeft nu wel zwarte stippen die erger worden. Is het raadzaam nog een keer mijn vis te behandelen met Exit en/of Esha 6000?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
merrypip
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2014 17:23

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door merrypip »

Nou ben ik weer...het ging goed met mijn vis, maar nu zijn ze helaas beiden ziek... Allebei hebben ze nu zwarte vlekjes op de vinnen en lijf en ze happen constant naar zuurstof. Ik heb ze alweer behandeld met Esha 2000 en ik heb het auqarium al voor de helft gevuld met nieuw water. Ze eten ook niet... Ik probeer het zo goed te doen, maar het lukt dus niet.... :?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
merrypip
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2014 17:23

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door merrypip »

Ik heb inmiddels gezorgd voor extra zuurstofdingen op advies van aquarriumspeciaalzaak. Die ene vis begint ook scheef te hangen, heb hier een heel hard hoofd in....

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Ik heb een zieke vis, wat te doen?

Bericht door stylz »

Je had beter een goed filter kunnen kopen in plaats van extra zuurstof dingen, wat dat dan ook is.
Ik zie tenmiste nergens dat je je filterje wat veel te klein is hebt vervangen.

De extra zuurstof kan geen kwaad je hebt immers toch geen planten.
Ververs je nu dagelijks je water of is het bij die ene keer gebleven ?
Vermoedelijk vergiftigen je vissen zich zelf in een te klein aquarium met een veel te klein filter, dat los je niet op met een luchtsteentje.

Goudvissen zijn grote vervuilers die hebben een krachtig filter nodig, als ik zo schat is je bakje wie weet 80x40x40 = 128 liter.
dat is te weinig voor een goudvis zeker met een dergelijk filter.
Je hebt iets dergelijks als dit hangen Afbeelding
Zelfs de beste doen te weinig voor een goudvissen bak.
Je zal als snel naar het dubbele vermogen moeten door je vissen als wat de fabrikanten opgeven voor een normaal aquarium.
Ik heb hier ook een heel hard hoofd in.
Ik zou voorlopig dagelijks 50% verversen en een groot buiten filter aanschaffen bv deze https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... ofessionel neem dan minimaal een 350
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”