Baardalg door slechte watercirculatie?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquariumlover92
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2015 11:28

Baardalg door slechte watercirculatie?

Bericht door Aquariumlover92 »

Goedemiddag,

Ik heb nu sinds ongeveer een jaar een Ciano Emotions aqua162 liter wit 78x37x56 cm aquarium. Er zat bij aankoop al verlichting in de kap en een biologisch filter met verwarmingselement erbij.
Natuurlijk, aan het begin moest ook ik nog even warmdraaien met het opstarten van het aquarium. Ging niet helemaal perfect omdat ik een wat kleiner aquarium gewend was: 60x30x30 cm.

Maar op een gegeven moment ging het wel aardig. De plantjes gingen groeien en de vissen zagen er ook prima uit. Maar sinds een tijdje heb ik best veel last van Baardalg op de bladeren van de planten, op de ornamenten en op de filter zelf. Ik gebruik al middelen zoals EasyCarbo en af en toen PlantaMin. Maar het lijkt net of het niet bij deze planten aankomt of zoiets. Want de algen blijven maar komen. Ook zien veel van de planten er niet heel fris en mooi groen uit. En ik ben niet zo'n fan van die chemische middeltjes die ervoor zouden moeten zorgen dat de algen dood gaan... heb ik slechte ervaringen mee...

Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen? Zodat ook wij een mooi, helder en levendig aquarium krijgen?
Als jullie meer informatie willen dan zeggen jullie het maar.

Groeten.

Gebruikersavatar

Rowan92
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mar 2015 13:46
Locatie: Alkmaar

Re: Baardalg door slechte watercirculatie?

Bericht door Rowan92 »

Doe de volgebende dingen.

Goede water verversing[en]
Licht uren terug draaien
Haal het alg handmatig weg
Plaats wat snel groeiers in je aquarium zoals water pest.
En ik weet het je moet het probleem zoeken maar prolaton 707 is wel een aanrader als kuur om vervolgens opnieuq de juiste balans te vinden.

Waar staat je bak eigenlijk geplaatst? Vlakbij een raam? Dan komt het grotendeels daar door. Misschien is je pomp wel te zwak en moet je kijken wat er wel mogelijk is.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Baardalg door slechte watercirculatie?

Bericht door stylz »

Goede waterverversingen gaan op zich zelf niet helpen, vermoedelijk heb je te korten aan sporenelementen.

of je licht periode terug moet kan ik zo niet zeggen, weet niet een hoelang je nu belicht.
vermoedelijk heb je dus wel te veel licht (intensiteit) voor wat je aan voeding aanbied.
Het licht pas aan je stroming als je voeldoende sporen elemeneten hebt en je planten doen het nog niet, kijk of al je planten rustig bewegen dan is het meestal goed met je stroming.

Het meest voorkomende tekort is CO2, dat komt door te fel licht dus afdekken van je lampen of CO2 toevoegen, zou mijn eerste stap zijn, overweeg een bio CO2
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Algen”