Herstart van aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Herstart van aquarium

Bericht door stefan99 »

hoi allemaal,

Na een paar jaar zonder me aquarium hebben gezeten wil ik weer wat kleur en gezelligheid op me aquarium. Ik had vroeger een aquarium met wat guppen, maar dit begon me wat te vervelen ik heb alles weg gedaan behalve me aquarium filter verwarming en thermostaat.

Ik wil dus weer gaan beginnen ,maar ik heb nog niet zo veel ervaring. (mede door me leeftijd) Ik wil dus een gezellig aquarium voor me kamer maken. Het aquarium is 50x30x30. Ik wil het liefst wat vissen met daarbij garnaaltjes (zit te denken aan vuurgarnalen), wat zijn aanraders (niet te moeilijk voor onderhoud en ook niet te duur). Ik hoop dat jullie me willen/kunnen helpen als jullie wat meer willen weten reageer en ik zal aanvullende informatie geven

mvg
Stefan

(ik hoop dat ik het onderwerp op de goede plek heb geplaatst......)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: Herstart van aquarium

Bericht door Esmee »

Leuk dat je met een bakje wil beginnen en hier om hulp vraagt :) vuurgarnalen zijn goeie sterke garnalen om mee te beginnen en ik vind ze zelf nogsteeds erg mooi! Omdat het bakje niet zo groot is kun je er natuurlijk geen grote vissen in houden maar een groepje boraras brigittae of boraras maculatus zou best kunnen. Dan kun je denken aan 10-15 stuks. Deze zijn ook niet zo duur en zullen niet je garnalen op eten.
Hallo Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Herstart van aquarium

Bericht door stefan99 »

Bedankt voor de snelle reactie :-)
,maar ik las op een of andere website dat de boraras redelijk moeilijk te houden zijn, is dit waar of is dat een verkeerd verhaal?

Ik wil graag met me aquarium geen achterwand maar folie gaan gebruiken denk ik ,omdat het bakje al weinig liters heeft wil ik niet te veel verliezen.

Voor de alg waar ik vroeger redelijk last van hadt, hoe kan ik dit verminderen?? Dingen toevoegen aan het water, of kwam het door een verouderede voedingsbodem in die tijd??? Wil me visjes wel zien zwemmen en niet met een groene waas
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: Herstart van aquarium

Bericht door Esmee »

Ik heb zelf geen ervaring met de visjes maar heb daar nog niet van gehoord. Misschien dat andere hier daarmee kunnen helpen.
Ik heb zelf zwart karton van de bruna achter m'n aquarium hangen. Werkt prima!
Wat de alg betreft kan dat door heel veel factoren komen. Dat zou misschien beter in een ander topic passen. En wat de voedingsbodem betreft zijn de meningen ook zeer verdeeld. Ik neem er nooit meer 1.
Hallo Afbeelding

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Herstart van aquarium

Bericht door lex »

Welkom op het forum.
Zoals Esmee idd al zei kun je prima vuurgarnalen in dit bakje houden. De boraras brigittae of boraras maculatus kunnen idd ook in dit bakje, maar ik heb er zelf ook geen ervaring mee.
Alg kan door verschillende reden ontstaan, maar wordt meestal toegekend aan een tekort.
Ik zou geen voedingsbodem nemen. :lol:
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Herstart van aquarium

Bericht door stefan99 »

Oke, bedankt :D :D Dan gaan we nu meer eens richten op de platen, zal binnenkort samenstelling is plaatsen, hoor graag nog over de boraras of ze wel of niet moeilijk te houden zijn
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Herstart van aquarium

Bericht door Sjakie »

Leuk Stefan, dat je de hobby toch weer hebt opgepakt :tums:

Even terugkomen op de algjes....
Dit kan idd vele oorzaken hebben, waar genoeg over nagedacht en geschreven wordt, ook op dit forum.
Soms is de oorzaak te wijten aan 'daglicht' in de bak.
Jouw bakje afschermen van direct zon-/daglicht kan al heel wat schelen.
Mochten de algjes toch nog de kop opsteken, dan gewoon posten op dit forum.
Er zijn genoeg leden die jouw door deze algenperikelen heen kunnen loodsen, op weg naar een mooie bak :lol:

Voor nu succes en stuur eens een foto als je zover bent. Vinden we allemaal leuk 8)
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Herstart van aquarium

Bericht door karinD »

Welkom hier, Stefan :lol:
Leuk maatje bak heb je. En wat goed dat je eerst even rond gaat vragen voor je begint.

Ik heb wel de boraras Maculata. Ze zijn niet moeilijk te houden en niet veeleisend. Wat jij misschien gelezen hebt, is dat ze niet heel makkelijk kweken. Als je dat wilt, moet je een apart kweekbakje hebben om te voorkomen dat de eitjes worden opgegeten maar dat geld voor de meeste vissen.
Het is een leuk visje, mooi om te zien ook. Als je zorgt voor voldoende planten, achterin een aantal snelgroeiende planten die je niet te kort snoeit, dan hebben ze mooie verstopplekjes en dan voelen ze zich veiliger. Daardoor zullen ze zich vaker laten zien en zullen ze ook minder dicht bij elkaar blijven maar wat meer verspreid over de bak zwemmen.
Ze snoepen wel eens een heel klein babygarnaaltje van 1 of 2 dagen oud op, maar lang niet alles. Vuurgarnalen kweken zo snel, dat je groepje gewoon zal groeien.

De boraras Brigittea heb ik zelf geen ervaring mee, maar dat is een vergelijkbare vis. Zelfde eisen, alleen ietsje kleiner.
Beide vissen zijn niet duur en vuurgarnalen zijn nog goedkoper. Daar moet je wel even goed voor rondkijken, want ik weet dat er winkels zijn die vuurgarnalen voor 5 euro per stuk verkopen! 1 euro komt meer in de buurt van een goede prijs ;)

Veel plezier met inrichten en uitzoeken van je dieren :mrgreen:
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Herstart van aquarium

Bericht door stefan99 »

Nog over de foto's weet niet of dat gaat lukken heb geen redelijke camera... :cry:

Ik heb gisteren me bak neergezet en zal vanavond kijken of verwarming water op 25/26C kan houden en dat het filter nog werkt.
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Herstart van aquarium

Bericht door stefan99 »

Nog over de foto's weet niet of dat gaat lukken heb geen redelijke camera... :cry:

Ik heb gisteren me bak neergezet en zal vanavond kijken of verwarming water op 25/26C kan houden en dat het filter nog werkt.
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: Herstart van aquarium

Bericht door Esmee »

Veel hier maken ook fotootje met hun telefoon. Gaat om het idee ;)
Laatst gewijzigd door Esmee op 11 mar 2014 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Afbeelding

Gebruikersavatar

Goerami
0-200
0-200
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2013 18:47
Locatie: zeeland

Re: Herstart van aquarium

Bericht door Goerami »

lex schreef:Ik zou geen voedingsbodem nemen. :lol:
waarom niet?? een goede voedingsbodem is een basis voor sommige planten(ligt er aan welke).
gouden tip voor boraras familie hou de filter klein. heb al veel meegemaakt dat ze er in verdwijnen, dus zet een gaasje voor de inlaat of bedenk zelf iets. een groene waas komt door zweefalg. dit krijg je vaak in de zomer. heb hier al veel last van gehad. en komt volgens mij ook door teveel vissen. nu zitten er bij mij maar een paar in en ik heb nergens meer last van. als het echt te er word schijnt een uv filter te helpen maar dood ook goede bacterien
Cichliden

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Herstart van aquarium

Bericht door lex »

Om deze redenen, Goerami http://www.aquascaping-blog.com/815/voe ... m-aquarium
Het blijft natuurlijk ieder zijn eigen keuze. :)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Herstart van aquarium

Bericht door karinD »

Goede tip, Goerami, van dat filter. Maar dat geld nog meer voor garnalen dan voor boraras, want de babygarnaaltjes passen echt bijna overal in.
Er zijn speciale garnalenfilters, zoals deze:
http://www.aquaplantsonline.nl/p/5210/d ... oekfilter/
Deze heb ik, en er is nog nooit een visje of garnaaltje door naar binnen gekropen. Kan volgens mij ook niet, de baby'tjes passen wel door de kieren maar de filterspons zit daar direct achter en daar kunnen ze niet doorheen.
En zo nodig zijn er kapjes voor te koop.
Die garnalen-kapjes bestaan voor meer filters. Dat kan ik je zeker aanraden.

Voedingsbodem zou ik inderdaad niet gebruiken. Je kan kleibolletjes tussen de wortels van de planten stoppen, dan krijgen ze toch hun voeding ;)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Herstart van aquarium

Bericht door Sjakie »

Karin:
....want de babygarnaaltjes passen echt bijna overal in....
Ben ik vorig jaar achter gekomen.
Ze waren, zonder een verhuiskaartje te sturen, massaal verhuisd naar mijn externe filters en blijken het hier erg naar hun zin te hebben. Ze leven nog hier nog steeds met tientallen.... 8)
Voedsel in overvloed denk ik, dus laat ze bij de halfjaarlijkse beurt gewoon zitten.
Totdat ze groter zijn geworden natuurlijk ! Dan gaan ze de bak weer in :mrgreen:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”