Vissenbestand Juwel 400

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
devriesedo
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2014 20:06

Vissenbestand Juwel 400

Bericht door devriesedo »

Hallo leden van het Aquafora.

Ik ben nieuw hier op het forum en heb een paar weken geleden voor een zacht prijsje een Juwel 400 kunnen overnemen. Vorige week heb ik het aquarium gevuld en wat plantjes gepland, ook ben ik al een tijd aan het kijken naar wat voor soorten vissen ik zou willen.

Nu weet ik zeker dat ik een schoolvis wil die mooi samen blijft zwemmen en hierbij viel mijn oog op de roodneuszalm (Hemigrammus bleheri). Lijkt me al een fraaie vulling voor het middelste gedeelte van het aquarium! Verder vind ik Clown Botia's (Chromobotia macracanthus) prachtige dieren (ik ben bekend met het feit dat ze met ongeveer 6 in een bak moeten en nogal groot kunnen worden) voor de bodem en vind ik bijlzalmen (C. strigata) mooi voor de bovenste laag. Dan heb ik natuurlijk wel twee kleine schoolvissen in een grote bak.. Kunnen deze drie überhaupt samen?

Dit zou ik nog willen aanvullen met één Vuurstaartlabeo (Epalzeorhynchos bicolor) en mogelijk één of meerdere algeneters die niet té groot worden, maar daar ben ik nog niet uit. Heeft één van jullie hier nog wat fraaie toevoegingen voor? Op en aanmerkingen zijn zeer welkom aangezien ik een beginner ben!

Alvast bedankt,

Edo

Gebruikersavatar

ApistoTammy
0-200
0-200
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:09
Locatie: Middelburg

Re: Vissenbestand Juwel 400

Bericht door ApistoTammy »

Lekkere beginbak..wow.

Zeker met de ruimte die je hebt kan je best een schooltje in het midden en bovenin nemen hoor. Meestal worden meerdere schooltjes in dezelfde waterlaag afgeraden, zeker als het bijv. beide soorten tetra, of danio, of.... zijn, omdat het er dan snel rommelig uit kan gaan zien, met samen opscholen bijvoorbeeld.
Of je keuzes samen kunnen laat ik even aan de anderen over.
Voor je algeneters heb je natuurlijk de keuze uit L-nummers, daarvan zijn er ook wel die niet teveel uit de kluiten wassen, maar je zou misschien ook eens kunnen kijken naar Beaufortia leveretti (ong 12 cm max.) en Gastromyzon punculatus (ong. 5 cm).
Misschien is een blikvangend koppel /harem wat wat groter wordt ook wel leuk om door je bakkie te hebben zwemmen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
devriesedo
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2014 20:06

Re: Vissenbestand Juwel 400

Bericht door devriesedo »

Had echt geluk dat ik deze bak zo goedkoop kon krijgen. Wel nog wat probleempjes met verwarming tot dusver (slaat elke 10 minuten uit en dan weer aan waardoor de temperatuur niet tot 25 graden rijkt, is een Eheim Jager 300 dus aan vermogen geen tekort.. misschien iemand tips hiervoor?) maar prima tevreden verder!

L-nummers zijn wel erg duur meen ik? Degene die ik in de winkels gezien heb waren geloof ik vanaf 40E voor behoorlijk kleine.. Wel prachtige exemplaren daartussen dus zeker een optie op de langere termijn. Ben inderdaad ook nog wel op zoek naar een paar echte blikvangers en één van die blikvangers moet eigenlijk wel die vuurstaartlabeo zijn in mijn ogen. Geweldig mooie actieve vis!

Gebruikersavatar

ApistoTammy
0-200
0-200
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:09
Locatie: Middelburg

Re: Vissenbestand Juwel 400

Bericht door ApistoTammy »

L-nummers schelen heel erg per soort qua prijs, maar naar mijn mening het zeker waard om naar toe te sparen als je eenmaal verliefd bent geworden op een bepaalde soort :)
Met de verwarming kan ik je niet helpen, al zou ik zelf zoiets hebben; werkt ie niet naar behoren; vervangen.
Vuurstaart bleef toch vooral onderin? Ik doelde meer op nog een blikvanger in je zwemlagen.
We willen binnenkort wel foto's he ;)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”