aquarium van boes 200x50x60 in de maak..

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

aquarium van boes 200x50x60 in de maak..

Bericht door boes »

hey allemaal,

ik heb al eerder verteld dat ik bezig ben met het maken van een aquarium van 200x50x60.
in dit topic zal ik gaan vertellen (incl. foto's uiteraard) hoe de voortgang is van de bouw.

Via internet heb ik een kale bak van 200x50x60 opgehaald en ik wilde alles zelf gaan knutselen.

dit is de bak met onderkast zoals ik hem heb opgehaald.

Afbeelding

als eerst ben ik gaan poetsen natuurlijk en toen knapte de bak al aardig op.
Ik zou de onderkast die er onder zat in eerste instantie gewoon gebruiken maar omdat de platen al lekker bol stonden van het water heb ik besloten om de onderkast ook opnieuw te maken.

Afbeelding

dit alles heb ik in de schuur gezet en eerst eens vol gegooit met water om te kijken of het niet aan alle kanten naar buit zou stromen.

Afbeelding

toen heb ik een bak gezocht om en bioloog van te maken en dit is hem geworden.

Afbeelding

Ik had bedacht om de bioloog te kitten met plexiglas en heb via een maat van me alle plaatjes op maat laten zagen. toen kit gehaald en kitten maar..

Afbeelding

nu dit allemaal gedaan is ben ik gaan piekeren over een overloop voor de bioloog in het aquarium en heb besloten dat het een horizontale pijp door de achterwand word die ik op het waternivo monteer. hier heb ik nog geen foto van maar die ga ik binnenkort maken.

ook ben ik al met een achterwand bezig geweest (ik heb er al 2 geprobeerd (piepschuim branden en met een staalborstel bewerken en daarna in de tegellijm maar ik was niet tevreden met het resultaat dus daarmee wil ik overnieuw beginnen.

zodra ik weer vorderingen maak zal ik het in dit topic plaatsen om iedereen een beetje te laten mee genieten van alles wat mij bezig houdt.

(ff iets anders.. in mijn kleine aquarium 100x40x50 wil ik alvast kleine pauwoogjes doen zodat ze lekker kunnen groeien tot de grote bak klaar is, en nu heeft een maat van me zijn koppel pauwogen eieren gelegd en die zijn uitgekomen en ze zwemmen. dus als alles goed gaat wil ik er daar een paar van nemen zodra ze een beetje groter zijn en heb ik dus pauwogen die ik vanaf het ei heb meegemaakt.)

Zodra ik nieuws heb zal ik dit topic updaten maar ik heb een halfjaar plan gemaakt van het aquarium omdat het me best veel kost en het budget het niet toelaat om het sneller te doen.

dus geduld moet ik maar hebben maar zoals ik al zei kunnen de visjes lekker alvast groeien!
De kunst is steeds meer jezelf te worden, in plaats van te zijn wie anderen verwachten dat je bent...

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: aquarium van boes 200x50x60 in de maak..

Bericht door Kevin »

Leuk verslag Boes.

Daar heb je wel even werk aan gehad om het schoon te krijgen, maar wel veel eer van je werk. Jammer dat je geen foto hebt van je wand waar je niet te vreden over was, dat mag je ook gerust delen met ons daar leren wij ook weer van.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

ik heb geen fouten gemaakt met de achterwand maar was gewoon niet tevreden met het resultaat (de vorm van de rotsen zeg maar) maar als je wilt dat ik daar ook foto's van plaats, laat maar ff horen dan..
De kunst is steeds meer jezelf te worden, in plaats van te zijn wie anderen verwachten dat je bent...

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ja natuurlijk mag je die plaatsen, of je nou fouten gemaakt of er niet tevreden over bent, ik en alle andere bezoekers kunnen daar ook weer ideeën of nonideeën uithalen toch. :wink:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

oke komen ze..

bij de 1e achterwand heb ik op een plaat piepschuim de lijnen getekend en die met een soldeerbout er in gebrand, daarna de stenen en de groeven bewerkt met een brander.

ik was niet tevreden over deze achterwand omdat hij bestaat uit 2 delen en het ene deel zijn de stenen groter en de groeven dieper als bij de ander en ik vond dat dit heel erg opviel.
ik heb alleen een foto van het eindresultaat.

Afbeelding

bij de 2e achterwand wilde ik wat anders proberen en heb dus nog een plaat piepschuim van 2 cm gehaald en daar vormen van stenen van gesneden met een stanleymes en die op de achterwand geplakt

Afbeelding

toen ben ik met een staalborstel van 2 cm breed de achterwand gaan bewerken (in de tuin en niet binnen) let it snow, let it snow, let it snow.. (de sate prikkers zitten er in voor de extra stevigheid want de lijm was nog nat en ik te ongeduldig.

Afbeelding

daarna met een brander nog wat meer diepte in de stenen gebracht en toen was de achterwand klaar om ingesmeerd te worden met de tegellijm.

Afbeelding

hier heb ik geen foto's van omdat ik toch niet tevreden ben met het resultaat ik vind dat de stenen geen natuurlijke vorm hebben dus daar ga ik de volgende keer meer rekening mee houden..

Coby

Bericht door Coby »

Dat heb je netjes gedaan Boes, ik zal je verslag blijven volgen. :)
Je hebt dezelfde bakmaten als mijn aquarium. :wink:

Je 2e achterwand vind ik wel mooier dan de eerste, misschien dat je de groeven iets minder diep maakt dat het dan mooier uitkomt.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

De groeven verschillende diepte geven en een stukje smaller houden dat oogt wat natuurlijker, wel een goed idee om met de brander even wat meer reliëf in de rotsen aan te brengen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Ik zie het wel Boes je hebt werk zat, maar wat ga je er in houden?? Het is een ideale discusbak :wink:

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

dit wil ik als visbestand:

4 Astronotus ocellatus (pauwoog cichlide “tiger”)
2 Geophagus altifrons
2 Heros efasciatus (Roodkeel)
2 Hypostomus plectomus (algeneter)

de geo's en de plecto's heb ik al, de pauwogen zwemmen al bij een maat van me maaar die moeten nog ff groeien, en dan moet ik alleen nog opzoek naar een 2 heros van een cm of 5 maar daar kan ook nog een ander koppel voor in de plaats komen als het igg maar zuid amerikaans is.

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

hier een paar foto's van het pijpje die ik gemaakt heb voor de overloop voor naar het bioloog.
de eerste is vanaf boven genomen en de 2e is vanaf de achterzijde van de bak. het zijn geen duidelijke foto's maar je ziet wel wat de bedoeling is.

tussen de twee pijpjes wil ik het vol laten lopen met epoxy hars of kit zodat het helemaal waterdicht wordt (dit doe ik pas zodra de leiding naar het bioloog er helemaal aan zit en vast zit met beugels zodat het niet meer kan bewegen) en dan een gaasje aan de binnenkant maken zodat er niks in het filter kan. Dan kan ik beginnen met het leidingenwerk voor naar het bioloog toe en weer terug naar het aquarium.

Afbeelding

Afbeelding

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Mooi project!
Ik zou ook, net als wat Kevin al zei, proberen om de groeven smaller te maken en verschillend van diepte. Verder is er niks mis mee! :lol:
gr, Rico

jari4now

Bericht door jari4now »

IK moet zeggen dat ik je eerste wand meer natuurgetrouw vindt dan de tweede, maar zien er beide wel erg mooi uit.

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Misschien is het leuk om eerst de stenen uit te zoeken die als decoratie in de bak wilt hebben en deze dan op de wand proberen na te maken. Kevin heeft dit geloof ik ook gedaan met rood achtige stenen.
Op die manier krijg er, denk ik, een mooi geheel van.
gr, Rico

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

Ik ben nu bezig met het leidingenwerk en heb nog wel een paar vragen..

de overloop voor mijn bioloog is 40mm pvc en zoals ik het nu heb zit alles nog niet gelijmt want dat wil ik pas doen als de bak op zijn plek staat, maar de vraag is moet ik daar nog koppelingen tussen zetten zodat ik de overloop altijd nog kan loskoppelen ivm met eventueel schoonmaken of zou ik hem gewoon helemaal kunnen vast lijmen met pvc lijm?

en voor de terugstroom van mijn bioloog naar het aquarium wilde ik 19mm pvc gebruiken kan dat wel of is het beter om alles met flexibele slangen te doen? (het zelfde geld voor de in- en uitstroom van de externe pomp)?

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

owja hier een foto van de kleine pauwoogjes die nog ff moeten groeien voor ze in mijn bak kunnen.
ik heb nog niet de keuze gemaakt welke 4 ik nou precies wil haha
Afbeelding