Stappenplan zelfbouw achterwand.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Stap voor stap je eigen achterwand. (zelf een achterwand maken)


In dit geval wordt het een wand voor een Juwel Rio 125.

De wand wordt gemaakt van piepschuim platen in mijn geval restplaten van 4cm dik.

Er blijft in mijn geval een gedeelte (alleen het blauwe) van een poster van Juwel in het zicht
die achter het aquarium geplakt zit, en zonodig nog is vervangen kan worden voor een ander kleurtje.

Eerste stap de platen grof op maat maken.
Stift kleuren:
groen maat van de poster, rood de uiteindelijke vorm van de boven rand,
en blauw is de maximale waterlijn volgens Juwel aangegeven op de sticker aan de zijkant in het aquarium

Afbeelding

De hoek waar de standdaard Juwel binnenfilter in staat. Deze gaat geheel weg gewerkt worden.
Afbeelding

De poster heb ik met dubbelzijdig tape op de achterkant (buiten) van de bak geplakt en wel zo dat de poster 2 cm onder de bovenlijst geschoven zit.
Afbeelding

De bovenkant grofweg in vorm gemaakt met een decoupeerzaag. Met een blad van een ijzerzaag kun je ook heel goed mooie scherpe lijnen maken.
Afbeelding

Globaal de vormen van de "rotsen" aftekenen.
Afbeelding

De vormen heb ik met een staalborsteltje van 6mm breed uitgeborstelt. Eerst grofweg en dan eerst is kijken hoe het er in het aquarium uitziet.
hhhhhmmmm beetje plat nog, daar komt nog een laag bovenop later om meer diepte te krijgen.
Afbeelding

Het rooster aan de zijkanr van de filter was lastig weg te werken heb er dus voor gekozen om deze te verlengen met pvc van 32mm.
Een Y-stuk, 20cm buis, bochtje van 45graden en 3 doppen. Vuil water wordt hier niet veel opgezogen,
dit rooster is er puur voor om het verwarmingselement te voorzien van water en doorstoming.
Afbeelding

In beide zijde van het Y-stuk een stukje pijp lijmen en daarop aan beide zijde een dop erop lijmen als dit droog is de cirkelzaag
er dwars over en dan houd je dit over.
Afbeelding

Omdat de vissen die er straks in komen ( tanganyika cichliden) wel van zuurstof houden werk ik gelijk achter de achterwand 2
slangen voor een lucht/bruis steentje.
EDIT: later blijkt dit ook handig om vuil tussen de rotsen weg te blazen. :lol:
Afbeelding

Om nog meer diepte in de wand te maken heb ik nog wat brokken tempex gelijmd op de plaat over de "rotsen" heen.
Nu is de wand op de dikste plekken 8cm dik maar door het afronden van de "rotsen" zal ie straks 5 a 6 cm dik zijn.
Afbeelding

De water inlaat van de filter/pomp/verwaming.
Ik heb in het dopje gaatjes geboord van 2,5mm normaal zou dit prima zijn. Maar omdat dit een kweekbak wordt (ja wel een hele nette)
zullen er dus veel jonge vissen in de bak gaan zwemmen en is zo'n soort aanzuigmond te groot. Ik gebruik dan ook een stukje filterspons
om de jonge vissen buiten de filter te houden.
Afbeelding

De interne filters van Juwel kunnen zowel links als rechts geplaats worden in het aquarium, vandaar dat er aan beide zijkanten de gaten en openingen zitten.
Op de volgende foto is goed te zien dat ik aan de binnenzijde van het filterhuis de rechtse aanzuig en uitstroom openingen heb afgekit omdat ik absoluut
niet wil dat er stilstaand water achter en onder de wand en filter komt.
De 2 ronde gaten heb ik gewoon met kit dichtgestopt, het rooster onderaan daar heb ik een plastic plaatje over heen gekit van bijv. een champignon bakje.
Afbeelding

Dus ook de bovenkant langs het glas en de zijkant en de onderkant van de filter ! afkitten de rest komt straks met de afwerking goed.
Een handige tip hierbij is, gebruik een nieuw kit tutje en plaats daarover een rietje of een stukje luchtslang om te kitten op moeilijk bereikbare plaatsen. :idea:
Afbeelding

De uitstroom pijp van de Juwel filter moet er altijd uit kunnen om de pomp te verwisselen en filterwatten te vervangen of schoonmaken
en omdat het anders lastig wordt met de tegellijm straks heb ik ook hier een stuk pvc pijp van 32mm opgelijmd.
Afbeelding

Hierdoor kan straks het uitstroompijpje door gevoerd worden zonder dat er al te veel ruimte overblijft voor de vissen.
Het grijze stukje pvc komt dus in het grijze pvc wat op het filterhuis gekit zit.
Afbeelding

Dan komt het er zo uit te zien.
Afbeelding

Nu alle aansluitingen zover duidelijk zijn kan de hoek afgewerkt worden met piepschuim zodat het meeste pvc verdwijnt.
Afbeelding

Hier is al goed de diepte werking te zien. Ook de 2 lagen piepschuim zie je duidelijk.
Afbeelding
Afbeelding

Aan de linkerkant van de bak blijft straks de zijkant van de achterwand in het zicht van buitenaf.
Even zwart verven met schoolbord verf gedaan.
Het maakt niet veel uit wat voor soort verf ik gebruik omdat dit deel straks niet in contact komt met het aquariumwater.
Afbeelding

De tegellijm.
Om de wand van stevigheid te voorzien, structuur te geven en om het drijfvermogen van het tempex wat te verminderen
gaan we er enkele lagen tegellijm overheen smeren. Belangrijk is dat je de verschillende lagen goed laat drogen voor je aan
een nieuwe laag begint. Ik gebruik altijd de tegellijm van Beamix, genaamd "flex extra grijs". Deze lijm blijft ook nog een beetje flexibel en dat is wel lekker mocht je er ooit is tegenaan stoten.

Afbeelding

De eerste laag mag best wel iets dunner aangemaakt worden dan de verpakking vermeld, dit zorgt voor een goede hechting
van je volgende laag.
In vaktermen noemen ze dat "aanbranden" het gemakkelijkst kun je de lijm aanbrengen met een kwast is mijn bevinding.
Zet heel je wand in de tegellijm en spoel daarna de kwast om, morgen weer verder.
Maak zo minimaal 4 lagen waarbij je zal merken dat pas na de 3e laag je "echte" steen stuctuur zal gaan zien en voelen,
op zich kan je dan ook wel iets dikker lagen gaan aanbrengen om alle randen mooi rond te krijgen.

Met warm weer droogt de tegellijm eigenlijk te snel, klinkt leuk maar daardoor wordt hij niet sterker.
Je kan het beste het droogproces wat vertragen door regelmatig even met een plantenspuit je tegellijm weer nat te spuiten. Op die manier droogt het heel langzaam maar wordt het ijzer sterk.

Het verven van de wand.

Hiervoor kunnen in princiepe alle verven gebruikt worden maar ik kies toch liever voor verf op waterbasis dan op terpetine basis.
Als de verf volledig is opgedroogt en uitgelucht is dan zijn er geen schadelijke stoffen meer in de verf aanwezig.

Dit is de steensoort die ik ga gebruiken. (Red Jasper)
Afbeelding

Om de achterwand en de rotsen wat meer een geheel te laten lijken ga ik de achterwand ook in deze kleurstelling maken.

De verf.
Afbeelding

Als eerste verf laag heb ik de donkerbruin gepakt en met een katoenen doek dunnetjes aangebracht en uitgewreven.
Vooral in de diepere delen maar ook gewoon boven op wat vlekken maken

Gelijk doorgaan met de volgende kleur in mijn geval de terracotta kleur. Deze kleur is op de zelfde manier aangebracht als de donkerbruin.

Toen zag het er zo uit.
Afbeelding

Daarna met donker groen de kale plekken en de hogere gedeeltes van de rotsen om een beetje alg te simuleren.
De laag heb ik aangebracht door: met een kwast een klein dotje aanbrengen en met een droge schone kwast en verf uitvegen.

Van de laatse kleur limoen geel is maar heel weinig gebruikt maar het geeft net dat beetje extra.
Met geel bewerk je het midden van de groene vlekken op de zelfde manier als met de kleur groen.

Het eind resultaat.
Afbeelding
Afbeelding

Na de inrichting.
Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dat ik ook gebruik heb gemaakt van de grijs tint die de tegellijm heeft, de rode kleur moet je van houden dat is een feit.
Het is alleen om aan te geven dat er zoveel meer mogelijk is dan een "standaard" grijze wand.
Om ook daar even een idee bij te geven, wat foto's van een project later.

Afbeelding

Afbeelding

Zie ook dit topic voor nog een achterwand.

Topic ruit vervangen en achterwand maken

Veel plezier en bij vragen, altijd vragen.
Laatst gewijzigd door Kevin op 24 okt 2007 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Bericht door Dante »

dat ziet er verdomde mooi uit moet ik eerlijk zeggen :)

Gebruikersavatar

Rob
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 okt 2007 22:34
Locatie: Almere

Bericht door Rob »

goed gedaan :!:

Gebruikersavatar

joke

Bericht door joke »

Dat geeft een mooie dieptewerking.
Erg mooi om te zien en een goed idee wat zeker in ons achterhoofd blijft zitten om keer uit te voeren.

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Helemooie achterwand, jammer alleen dat je de pijpjes nog ziet ik had ze iets meer weg gewerkt bv met een beetje pur.

Maar verder top!!

Gebruikersavatar

Coby

Bericht door Coby »

Het blijft een hele mooie bak. :D

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Rob Bosman »

waar plak je het piepschuim mee aan elkaar??? :oops:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Ik heb in dit geval aquarium sileconen gebruikt, sommige gebruiken tegellijm maar dat wil nog wel eens los komen tijdens het vormgeven.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Rico »

Hoeveel van die verf heb je ongeveer nodig om de achterwand te schilderen Kevin?
Ik heb hier nu (eindelijk gevonden) ook dat merk maar dat zijn maar kleine 59ml flesjes. :roll:

Ps. Ik heb drie flesjes.
gr, Rico

Gebruikersavatar

killaah

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door killaah »

zit er heel erg goed uit
maar waarom heb je de wand in de bak gellijmt en toen pas geschilderd en met tegeltijm besmeerd
heb je er ook hars overgesmeerd zo ja welke

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Oke komen de antwoorden.

@ Rico met die flesjes kun je heel wat doen, althans als je niet van plan bent om de hele wand met verf te bedekken. Ik heb het met vegen aangebracht en met 1 flesje kon ik makkelijk de 180 bak aan de zijkanten en achterkant doen en had ik nog over.

@ Jari4now ik ben ook helemaal niet creatief hoor, gaat vanzelf als je er eenmaal aan begonnen bent.

@ kilaah Ik heb de wand in de bak gemaakt vooral om de Juwel filter op een mooie manier weg te werken, en om de wand mooi passend te maken. Je hebt ook geen last van naden die je later weer weg moet werken. Het piepschuim blijft tijdens het maken in de bak en is makkelijk op te zuigen zonder dat het door het hele huis te vinden is.
Epoxy hars gebruik ik nooit op mijn wandjes, als ik het zou gebruiken zou het die van http://www.mrboat.nl zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Niels
0-200
0-200
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 jan 2008 17:12

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Niels »

Hallo allemaal

Ik was naar een achterwand aan het kijken op internet voor aquariums (Deze zijn vrij prijzig vind ik).
Toen ik bij jullie uitkwam op het forum, zag ik dat sommige mensen de achterwand zelf maakte.
En deze zien er net zo gaaf uit als die in de winkel.
Dus heb ik besloten om in de toekomst ook zelf maar een achterwand te gaan maken voor mijn aquarium.

Momenteel is mijn rio 125 al een aantal maanden draaiend dus laat ik het zo.
Ik zelf wil het liefst een nog groter aquarium, het liefst van een paar honderd liter.
Maar mijn vrouwtje vind dat alleen niet zo'n goed plan.
Dus hou ik het voorlopig maar bij mijn rio 125.

Ik had alleen een paar vragen over het maken van een achterwand.

Ik las dat jullie tegellijm over het piepschuim heen doen voor de stuctuur.
Is het ook mogelijk als je een klei soort gebruikt bv boetseerklei?
Dat kan je goed en lang bewerken todat je het gewenste effect heb bereikt.
Of is dit niet goed voor het water of de vissen?

@ Kevin: Ik las dat jij geen epoxyhars over je achterwand hebt gedaan. Heb je er iets anders over heen gedaan om het te beschermen en Lost de verf ook niet op als je zo de achterwand in het water zet?

Is er ook geen mogelijkheid dat je een soort lak aan brengt na het schilderen zoals bv op een auto?
En wat me opviel is dat bij sommige achterwanden is dat ze zo glimmen komt dit door het licht in de bak of door de epoxyhars?

Hoe kan je tevens een mooie boomstronk maken? Kan je dit ook met piepschuim doen of kan je gewoon een boomstronk nemen en die in behandelen met epoxy en in je bak hangen?


Pffff wat een verhaal maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen want ik wil ook graag zo'n mooie achterwand maken.

Niels
1x Juwel Vision 450. Discusbak.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Zo he, die Niels komt hier net binnen en schrijft gelijk het hele forum vol. :wink:

Hartelijk welkom hoor Niels.

De tegelijm doen we er over om idd structuur aan te brengen maar ook om het piepschuim te bedeken zodat er geen bolletjes meer kunnen loskomen. Boetseer klei was je vraag... :roll: ik kan me zo voorstellen dat dit onder water minder lang goed blijft, of zelfs uit elkaar gaat vallen. Er zitten ook vaak chemische harding's middelen in boetseer klei, als de klei week zou worden door het water komen die middelen dus ook in het water.

Mijn wanden zijn nergens mee afgewerkt of bekdekt, de verf blijft zelfs zo goed zitten dat ik er gewoon met een afwas borstel overheen kan schrobben om de algen te verwijderen en hij is weer als nieuw. Iets wat ik bij een juwel wandje niet zou durven proberen 8)
Ik zou dan wel een goed merk verf gebruiken, de kwaliteit van de verf is in dit verhaal natuurlijk heel belangrijk.

Een boomstronk kan je van piepschuim maken, maar ook een combinatie van piepschuim en kienhout of piepschuim, kienhout en purschuim. Laat je creatieviteit de vrije loop zou ik zeggen.

Ik hoop dat als je de stap gaat maken ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Fluplander

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Fluplander »

ik heb ook nog een vraagje

hoe zet je de achterwand vast?

met gewoon een paar dotten kit.
of kit je hem echt helemaal af zodat er geen water achter de wand kan komen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Met dotten vast zetten en later rondom afkitten. Als je het doet zoals jouw laatste optie kunnen de klodders kit in het midden niet goed genoeg drogen.

Ik had mijn wand afgekit voor ik met de tegellijm aan de slag ging.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”