3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door n.oldenzeel »

Hierbij de stappen hoe ik mn 3 op n rij gepimpt heb.

Het idee is ontstaan door een discussie hoe je van een aqua een palu zou kunnen maken.
Mijn idee was toen, niet IN de aqua bak doen, maar eromheen.
De eerste schets
Afbeelding
De inspiratie een mangrove swamp of een "Bayou"
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met gedachtes aan Southern Comfort, CCR, en Lynyrd Skynyrd's "free bird" .
http://www.dailymotion.com/video/xy4rs_ ... live_music
Laatst gewijzigd door n.oldenzeel op 31 okt 2011 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door n.oldenzeel »

De bouw vd onderbak met detail overloop doorvoer en doorvoer voor leidingen etc
Afbeelding
Het glas zet ik als volgt in.
De bak is van hout (betonplex gewoon geschroefd) met een passend U-profiel (dikte glas) daarover EPDM vijverfolie . Dit pleksgewijs wat vastkitten zodat het mooi ligt.
Het geheel in het U-profiel drukken, kitten en glas rustig erin drukken.
Afbeelding

Nadat de onderbak (? bodemaqua) klaar is eea op t kastje geplaatst (ook extra voetje geplaatst onder kastje overigens).
Afbeelding
Ik heb na wat proberen eea op dat isolatie materiaal gezet om de bakken iets hoger te krijgen ivm het zicht.
Want je kijkt door een stukje aquarium (10cm) diep naar de 3 op n rij in deze bak.

Dit is de Aquatic Nature achterwand (100x50) die ik besteld had.
Afbeelding
Bij ontvangst schrok ik me rot, wat een joekel, maar na veel draaien en keren en proberen toch de juiste indeling gevonden voor maximale verstopplekken en grotjes en holen voor de bewoners.
Toen heel zorgvuldig meten en passen zodat de wand in delen niet alleen IN de cubes past maar ook tussen de cubes.
Ik had (zonder zaagsnedes 1 cm speling).
Binnenmaat Cubes 29cm, plus 2x tussen de Cubes 6 cm,.totaal 99cm. De wand goed benut ondanks het zagen.
Bak 1 met wand
Afbeelding
Bak 2 en tussenstukken.
Afbeelding
Bak 3
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door n.oldenzeel »

Vwb de waterstroming etc wilde ik het volgende
Water in de linkerbak aanvoeren (dat is niet moeilijk natuurlijk) en dan of via een externe overloop
zoals dit
Afbeelding
Of de ultra luxe mame lily pipe overflow
Afbeelding
http://reefbuilders.com/2010/06/07/hand ... aquariums/
Of het ideaal een echte "bak overloop" dwz dat het water over de randen vd de 3 cubes loopt langs het glas aan de buitenzijde.
Zoals dit dus
Afbeelding

Het laatste heb ik getest en werkte perfect, alleen de plantjes staan nog wat los en raakten hierdoor los, en ik zal met een siliconenstrip zoals die bij de palu bouw benut wordt tussen glasdeurtjes en glasplaten etc die delen vd cubes die niet mogen overlopen, iets verhogen hiermee.

Of die mooie Mame overflow ,...maar op dit moment heb ik de schets eerst uitgevoerd met 40mm pvc buis.
Dit was natuurlijk monsterlijk lelijk maar werkte perfect en dus konden de vissen over.
Nu is eea met eheim buis en een standaard transparant stuk uit een Tunze overloop.
Zo dus, en dat werkt prima en fluisterstil.
Afbeelding

De aanvoer gaat met een Eheim pomp die 1000-2000 ltr per uur kan, dus die staat heel zachtjes en met een kraantje erop.
Deze pomp rechtstreeks uit het riparium.
Dan invoer bak links, overflow bak rechts naar de bodembak. Daar geheel links weer de overflow naar het riparium via de achterwand en de waterval igv dit niet snel genoeg gaat (verstopping oid).
Overal wat van dat blauwe filtermat in ivm de onvermijdelijke domme vis die denkt dat ie daar ook kan komen.
De waterhoogte van de 3 cubes en de onderbak kan ik apart van elkaar regelen door ;
-1- pomp harder te zetten
-2- overflow in de onderbak hoger of lager
-3- overflow naast de cubes hoger of lager
-4- in de luchtafvoer vd externe overflow naast de cube een pennetje te stoppen. Hierdoor breekt de luchtbel en stroomt het water sneller weg (veiligheid s'nachts ivm overstromen)
-5- als ik dit luchtgaatje dicht houdt werkt eea als een hevel en is heel snel in alle 3 de bakken het nivo gedaald, handig ivm werkzaamheden in de bakjes.

Het werkt prima.

Bijkomend (per ongeluk) positief effect is dat ik het water uit de externe overflow wat harder kan laten stromen, hierdoor ontstaat er een soort "klokkend" effect telkens als de groene buis vol is.
Dit heeft een klein beetje een soort goflslag effect in de onderbak tot gevolg, je ziet dit aan het wateroppervlakte en de zwembeweging vd visjes.
Erg leuk om te zien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door n.oldenzeel »

Na alles op zn plek te hebben en de laatste randjes met de kitspuit nagelopen heb ik wat scheidingswandjes geplaatst zodat voedingsbodem (tbv de plantjes) en strandzand (tbv de looks) gescheiden zou blijven.
Stukjes acryl gezaagd (cm of 3-4 hoog en schuin oflopend) dit met de gasbrander wat gebogen, kit op t bovenste deel en wat zwart zand opgedept.
Vervolgens geplaatst en met een dun laagje bodem zag eea er "kaal" zo uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb tussen de bakken de luchtsteentjes aangesloten, die laat ik dan 1x per dag even blazen zodat er daar geen stilstaand of dood water hoekje ontstaat.
Afbeelding

Ik moest wel wat haast maken want de bewoners had ik tijdelijk zo ondergebracht.
Afbeelding

Vwb de verlichting, heb ik bij een bouwmarkt een prachtige design lamp met 50% korting gescoord. Philips 3x Luxeon 7,5W dimbaar 3 wit lichtsterktes en 2 x kleur (wit of warm wit) instelbaar.
Mat glas aan de zijkanten, en de hoogte is ook instelbaar, een plaatje met mooi licht.
Eea zo opgehangen dat ie wat naar links of rechts kan en (belangrijker wat naar voren of naar achteren) zodat ik wat kan varieren met lichtinval met het oog op de groei vd plantjes en met name de Mangrove's.

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door Laurens »

Nou wil ik een foto van het eindresultaat :mrgreen: dit ziet er namelijk echt geweldig uit :D
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door Mitchel »

Ik ga dit volgen Niels.
Ziet er nu al goed uit.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door n.oldenzeel »

Laurens schreef:Nou wil ik een foto van het eindresultaat :mrgreen: dit ziet er namelijk echt geweldig uit :D
haha :D geduld, wordt een echte cliff hanger,.....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door n.oldenzeel »

Stapje verder, gele strandzand in de uitsparingen toegevoegd om de rechte lijnen te breken en van alles een geheel te maken.
Idee is van rechts naar links uit het bos een stroompje naar de baai links.
Dus de rechtse bak is dichtbeplant, met anubia nana ook maximaal verstopplekken en iets donkerder voor de petricola dwarfs. Dit doen ze graag en dit moet hun "uitvals basis" worden als ze eind vd dag actief worden en de rest rustiger wordt.
Dan naar links toe lichter beplant en met de levende Mangrove's erbij en wat mangrove worteltakken.
Ik heb de stronk in het midden wat "bijgeplant" met anubia mini omdat ie wat kaal geworden was enkele weken geleden. Overigens doet het restant vd oorspronkelijke anubai mini het nu goed op de stronk.
De baai,
Afbeelding
Na een uurtje flink spoelen (capaciteit zat als je erbij blijft) was al het schuim weg en het water helder).
Overigens was het riparium water dus de vissen konden er sowieso snel in was het plan.
En een voorlopig totaaltje
Afbeelding

De bodem plantjes ziin
Hemianthus Callitrichoides en Eleocharis acicularis (naaldgras) rechtsvooraan komt mn veldje Marsilea Hursata.
Alles loopt onhoog naar achteren en in de bodembak door naar de cubes, zodat als dit zo meteen volgroeid is het een geheel vormt en heuvelachtig.
Dat is op de foto niet zo best te zien overigens.

Dat stukje drijfplant stekje komt uit t riparium en heb ik vervangen door een drijvende pluk riccia fluitans.
Afbeelding

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door Laurens »

Wauw, wordt steeds mooier :shock: :Cheer:
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door n.oldenzeel »

De eerste versie vd rechter bak, te donker te vol, en met de oerlelijke 40mm pvc externe overloop.
Afbeelding
De eerste versie vd midden bak, mangrove wortel toegevoegd
Afbeelding
En de eerste versie vd linker bak met mangrove wortels
Afbeelding

Nog even wat getest met externe overloop of bak overloop, wel spectaculair zon mooi vol glas.
De linker bak van bovenaf
Afbeelding
Afbeelding
Middenbak van bovenaf
Afbeelding
Rechterbak van bovenaf
Afbeelding

Niet iets om "gerust" mee naar bed te gaan, dus pomp wat lager gezet, overlopen wat lager zodat waterpeil geheel lager werd.
Al wel de vissen overgeplaats, die kon ik niet langer in die kleine bakjes houden.
De petricola's waren binnen een paar minuten door de bakken heen en volop de echt hele gave rotswanden aan t ontdekken met heel veel diepe verstopplaatsen.

De wand is soms wel 10cm dik, maar dan zit er naast of erachter een holte die ook weer heel diep is.
Echt spectaculair mooi vind ik zelf, en een aanrader voor dit soort vissen dat graag in grotten kieren spelonken rondrommelt of zoals de petricola's plekken zoekt om een paar minuten te rusten.

Oh en een totaaltje eerste versie met nog niet alles beplant.
Afbeelding

Gebruikersavatar

Jones
600-800
600-800
Berichten: 716
Lid geworden op: 18 jul 2011 09:49
Locatie: Zundert

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door Jones »

Wat belachelijk mooi is dit, Niels! Ga je in de buitenste bak ook garnaaltjes o.i.d. zetten of alleen planten.

Heel gaaf idee en heel erg mooi uitgewerkt. Kan niet wachten op een nieuwe update!

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door Mitchel »

Dit is kunst hoor Niels.
Ziet er echt top uit.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

MartijnFish
1000+
1000+
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 jul 2011 11:44
Locatie: Hoogeveen

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door MartijnFish »

woooooooooooooow, echt prachtig!!! :D

komen hier ook mangroves in?
Groeten, martijn

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door Kevin »

Je bent een echte klusser, en die gedachten van jouw staan ook niet snel stil geloof ik.
Wat een prachtig project is dit zeg, hoe kom je erop.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: 3 op n rij naar Bayou, of van aqua naar palu ?

Bericht door n.oldenzeel »

Jones schreef:Wat belachelijk mooi is dit, Niels! Ga je in de buitenste bak ook garnaaltjes o.i.d. zetten of alleen planten.

Heel gaaf idee en heel erg mooi uitgewerkt. Kan niet wachten op een nieuwe update!
Hi Jones, nee ik ga de bestaande bewoners wat verdelen.
dwz in de onderbak de glasbaarsjes en 2 dwerg zoetwater scholletjes en 2 zoetwatermossels.
Alle 3 de soorten zijn stilliggers , afwachtend tot eten voorbijkomt, dus rustig.
Dan 4 cory pygmaeus voor het bodemwerk, het vrije bodemoppervlak is 140x40 minus 3x30 (cubes) grofweg het oppervlakte van ruim 3 cubes.

In de cubes zelf, de petricola's , de CPO's, en wat endler guppen (alleen mannetjes) en wat OTO's .
Ook allemaal rustige bewegers muv de endlers maar die zijn miniem klein. De Petricola's zijn ook hele rustige , bijna statige zwemmers, ik vind ze echt prachtig in hun bewegingen, dus er is nooit paniek of onrust in de bak igv men elkaar tegenkomt.
De nieuwe achterwand biedt ook nog ns een ongeloofelijke hoeveelheid schuil en verstop plekken.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”